KPI:er – Vad ska du mäta och hur förbättrar du dem

Key Performance Indicator, KPI brukar översättas till nyckeltal på, dvs mätpunkter i din digitala marknadsföring som du identifierat, satt mål och mätning för och som du jobbar på att förbättra. Här nedan listar vi några av de viktigaste KPI:erna och berättar varför och vad du ska mäta samt hur du kan förbättra.

Organisk trafik

Organisk trafik är trafik till din webbplats som kommer genom sökmotorresultat från Google, Bing, Yahoo, Baidu, etc. De olika sökmotorerna matchar vad användarna skriver in i sökrutan med innehållet alla världens webbsidor och levererar en lista på vad de bedömer som bästa träffarna för sökningen. 

 

Det är innehållet på din sida är den viktigaste parametern för visas i sökningar men de olika sökmotorerna har en mängd faktorer de bedömer för att avgöra om de visar din sida före en konkurrents. (Läs mer om det under organisk ranking.)

 

Varför ska du mäta?

Organisk trafik visar hur många som hittar till din sida från sökmotorsidor utan att du betalar för det med annonsering. Det visar också om ditt innehåll, och det du erbjuder på dina sidor, är något som användare faktiskt söker efter.

 

Vad ska du mäta?

Använd Google Analytics för att se hur mycket trafik som kommer till din hemsida från organiska sökningar. Låg organisk trafik tyder på att sökmotorerna inte tycker att det du erbjuder på din sida matchar det användare söker efter.

 

Använd också verktyg för att se hur mycket organisk trafik konkurrenter får till sina sidor. Om de presterar bättre – studera och lär dig av dem.

 

Så kan du förbättra.

Skapa mer innehåll på din hemsida som svarar mot de behov och frågor som dina potentiella kunder söker efter. 

 

Ofta vill kunder informera sig innan köp så att ha sidor som ger den informationen visar att du har kunskapen och kompetensen de söker efter och är ett bra sätt att bygga tillit och förtroende hos besökare. 

 

Se till att ha med relevanta sökord med stora volymer eftersom de har potential att ge mest trafik. 

Konverteringar från annonsering

Oavsett om du annonserar på Google eller i sociala medier behöver du ha mätning på plats som visar om dina ansträngningar ger resultat. Det finns många mätpunkter i kedjan och olika plattformar mäter på olika sätt och med olika attributionsmodeller. 

 

Varför ska du mäta?

Konverteringsdata från annonsering ger en indikation på om dina annonser fungerar som du tänkt. Du vill att de ska visas för rätt personer, upplevas som lösningen på det de söker efter, leda dem till din hemsida och väl där konvertera till kund.

 

Vad ska du mäta?

Se till att mäta hela kedjan från början till slut. Dvs från antalet exponeringar din annons får till antalet annonsklick och konverteringar på din sida. 

 

För annonskonvertering är CTR (Click-Through Rate) den vanligaste mätpunkten. Den visar i procent hur många av de som ser din annons som också klickar på den.

 

Så kan du förbättra.

Om du får få exponeringar kan det vara ett tecken på att du har för få eller inte tillräckligt bra sökord eller kan det tyda på att du satt för låg budget för kampanjen. 

 

Får du däremot många exponeringar och få klick kan det bero på att du har för generella sökord som gör att du visar annonserna för en allt för stor publik utanför din målgrupp som inte lockas av din annonscopy. 

 

Om du får många klick men få konverteringar på sidan kan det bero på att du får in fel besökare på sidan eller att sidan inte matchar besökarnas förväntningar. 

 

I alla dessa fall gäller det att sökord och annonstexter ska vara så relevanta och tydliga som möjligt och att de ska matcha ett behov hos din specifika målgrupp. Gå också regelbundet igenom listan med sökord som fått din annons att visas och lägg oönskade sökningar i listan över negativa sökord. 

 

 

För att ytterligare förbättra din annonsering bör du skapa varianter på annonser och A/B-testa dem för att se vilket innehåll och vilka annonserbjudanden som ger bäst resultat. Välj ut de som fungerar bäst och fortsätt att skapa varianter på dem.

Kostnad per konvertering

Genom att hålla nere kostnaden per konvertering kan du på ett enkelt sätt och på kort tid öka din ROI (Return On Investment).  

 

Varför ska du mäta?

När besökaren kommit in på din hemsida från ett annonsklick är det hemsidans uppgift att konvertera denne till kund och då är det viktigt att mäta CPA (Cost Per Acquisition). 

 

Vad ska du mäta?

Det första du ska göra är att bestämma hur mycket en kund får kosta för att det ska vara lönsamt för dig att annonsera. (Att lägga ut mer pengar på att få en kund än kunden är värd är en dålig affär.) 

 

Jämför sedan det värdet med din CPA, dvs annonskostnad delat med antal konverteringar på din sida.

 

Så kan du förbättra.

Se till att din landningssida för annonseringen är optimerad för att konvertera. Är sidan tydlig med vad du vill att besökaren ska göra och finns det trösklar hos besökaren som du kan övervinna genom mer övertygande formuleringar. 

 

Om ditt erbjudande är sådant att kunden behöver tid på sig att fatta beslut kan retargeting, (dvs att besökaren på din sida visas påminnande annonser under en tid efter sitt besök), vara ett bra sätt att hålla ditt erbjudande aktuellt för kunden. 

 

Ett annat sätt att få bättre CTA är att jobba för att förbättra dina annonsers Quality Score. Det är ett mått på hur relevanta dina sökord, annonstext och landningssida är men tar även in faktorer som CTR och din annonshistorik. Ju bättre Quality Score desto mindre behöver du betala för annonsklick.

Organisk ranking

Varför ska du mäta?

Organisk ranking påverkar din organiska trafik och visar hur sökmotorerna bedömer innehållet på din sida mot konkurrenters innehåll. Att visas på första sidan i sökresultat är avgörande för att få trafik till sidan och där gäller det att helst vara topp tre. 

 

Vad ska du mäta?

Använd verktyg som Moz, Semrush, Ahrefs eller liknande för att se hur dina sidor rankar. Där kan du se hur dina sidor ligger till mot sökord du vill ranka på. De ger dig också möjlighet att ha koll på vad dina konkurrenter gör för att ranka högre än dig.

 

Så kan du förbättra.

Använd något av ovan nämnda verktyg för att se vilka konkurrerande sidor som rankar bättre än din på sökord du vill ranka på. Analysera vad de gör bättre än du, många av verktygen ger dig också förslag på hur du kan förbättra din SEO (Sökmotoroptimering). 

 

Det handlar inte bara om ditt innehåll och algoritmerna för ranking ändras hela tiden i optimeringssyfte. Andra saker som kan dra ner din ranking är lång laddtid för sidan, om den är dåligt anpassad för mobil, om den har trasiga länkar, osv. 

 

De flesta verktyg kan ställa en diagnos på din sida med tydliga förslag på hur du åtgärdar dem.

Marknadsplan

Digital Plattform ger dig en interaktiv marknadsplan.

Med en realtidsuppdaterad och samlad bild, vet du alltid hur projekten går och hur kampanjerna utvecklas i förhållande till budget och utfall.

Med Digital Plattform kan du varje morgon slå upp din skärm och få en komplett bild av hur din marknadsplan presterar.

Marknadsteam

Skapa ett effektivt marknadsteam och utveckla samarbetet mellan medarbetare och byråer.

Den ger dig som marknadschef full kontroll över hela marknadsorganisationens arbete. I den interaktiva marknadsplanen följer du medarbetarnas arbete, externa leveranser, kostnader, tider och resultatet av satsningarna.

Produktion

Använd Digital Plattform för att på ett enkelt sätt, utan tekniska förkunskaper, producera attraktivt och målgruppsanpassat marknadsföringsmaterial.

I plattformen finns automatiseringsfunktioner som gör att du behöver minimal handpåläggning för att skapa effektiv kommunikation.