AI för Marknadsavdelningen

Resursbank för våra seminarier med information för er som vill fördjupa er inom AI och dess praktiska tillämpningar inom marknadsföring.

Inspelningar från seminarier

1. AI & hur du raketboostar din marknadsföring

2. Maxa din ROI med AI-analys

3. Let's flow it!

Del 1: Så tränar du din egen GPT-copywriter.   (Presentationen som pdf)

Del 2: Planera, skapa och schemalägg inlägg i Meta. (Presentationen som pdf)

Del 3: Mäta framgång – Strategier för digitala KPI:er med AI stöd.


Frågor & Svar

Gränslinjerna mellan AI-skapade bilder och konventionella foton är komplicerade ur ett upphovsrättsligt perspektiv. Om en AI modifierar en befintlig bild genom att ta bort eller lägga till element, anses det ursprungliga fotot fortfarande vara fotografens verk som omfattas av upphovsrätten.

Men unikt genererat material finns det i dagsläget ingen hantering kring, rent juridiskt. Risken för påföljd för att man använder bilder genererade av exempelvis Midjourney är ytterst låg, om man inte tydligt ser att det är ett plagiat.

OBS! Ta inte detta som ett legalt råd. Rådgör med en jurist om du är osäker.

Ja, så är det. Om det går att bevisa att du har AI-genererat texten är det i dagsläget inte ett upphovsrättsbrott att kopiera och använda den.

Ja, det går att automatisera processen att omvandla en ljudintervju till ett artikelförslag.

Grundläggande steg:

  1. Transkribering: Använd en tjänst som Google Speech-to-Text för att omvandla ljud till text.
  2. Textanalys: Analysera texten för att identifiera nyckelteman och huvudpunkter.
  3. Generera artikelförslag: Använd textgenerering, med exempelvis ChatGPT, för att skapa ett utkast.
  4. Gör alltid din egen text-korr.

AI-baserade lösningar för fotorealistisk rendering är under utveckling. Faktum är att hela fältet för att gå från ett format till ett annat med generativ AI är under kraftig utveckling.

Så även om det inte finns just i denna stund, kommer det med stor sannolikhet inom kort, då nya modeller dagligen poppar upp som svampar ur marken.

Just nu är det väldigt smart att utbilda sig i AI 😉

När det kommer till utbildning har vi bara sett början på vilka otroliga hjälpmedel som kommer framöver. Vi går mot att alla utbildningar blir 100% individanpassade.

Oavsett vilken utbildning det handlar om, kommer snart alla ha en egen AI-assistent som håller exakt rätt nivå för att individen ska få den perfekta balansen mellan att uppgifterna inte är för enkla, inte för svåra och ökar med individens egna framsteg.

Jag tycker Google Translate har blivit väldigt bra de senaste åren. Men ChatGPT-4 är riktigt bra och kan dessutom komplettera med ytterligare bearbetningar och regler för översättningen.

Kul exempelprompt:
Översätt denna engelska text till svenska men använd ett arrogant språk:
While the sun dipped below the horizon, painting the sky in shades of orange and pink, Emily sat on the porch and pondered the complexities of life.

ChatGPT-4:

Medan solen sjönk under horisonten och målade himlen i nyanser av orange och rosa, satt Emily på verandan och grubblade över livets komplexiteter, som om hon vore den första att någonsin göra det.

AI förändrar SEO genom att göra sökmotorernas algoritmer mer sofistikerade och adaptiva. Traditionella SEO-metoder, som nyckelordsplacering och backlinking, får konkurrens av mer komplexa faktorer som användarbeteende, kontext och semantisk förståelse.

Till exempel kan Googles AI-algoritm BERT bättre förstå kontexten och nyanserna i sökfrågor, vilket kräver att innehållsskapare fokuserar mer på att leverera värdefullt och relevant innehåll snarare än att bara optimera för vissa nyckelord.

Ja, AI har en växande kapacitet att förutsäga och även påverka konsumenttrender.

Genom att analysera stora datamängder som inkluderar användarbeteende, sociala medier, köpmönster och andra faktorer kan AI-algoritmer identifiera dolda mönster och trender som kan vara svåra att se för människan.

Det är inte släppt till alla än.

Registrera dig på väntelistan här:
https://cloud.google.com/duet-ai

Längst ner på denna sida 😊

Relativt snart, eftersom de annars blir omsprungna av Google Bard, LLama2, Claude 2 och andra.

Adrian går lätt in för djupt i ämnen, tappade koll på tiden och älskar dessutom att höra sin egen röst.

Han ber om ursäkt för det. 😅

Användbara promptar

Vi rekommenderar att du använder ChatGPT-4 för promptarna nedan. Det finns förvisso en uppsjö andra stora språkmodeller, men i skrivande stund ger ChatGPT-4 det generellt bästa resultatet för dessa typer av uppgifter.

Inled varje prompt med denna fras:

Mitt företag [namn] säljer [erbjudande] till [målgrupp] på den [marknad] marknaden. 

Lägg sedan till en av följande alternativ:

Hur kan vi förbättra vår marknadsföringsstrategi för att nå fler kunder?

Rekommendera SEO-strategier för att förbättra min webbplats rankning. Hitta longtailnyckelord och undvik alltför konkurrensutsatt content.

Vilka KPI:er bör jag fokusera på för att mäta framgång i min marknadsföring?

Hur kan jag använda influencer-marknadsföring för att nå min målgrupp? Ge förslag på 10 framgångsrika influencers.

Vilka marknadsföringstrender bör jag vara medveten om det kommande året?

Vilken annons-plattform kommer förmodligen ge oss bäst resultat utifrån målgruppen?

Hur kan jag utvärdera och optimera min annonseringsbudget?

– Ge mig förslag på 5 artiklar.
– Skriv en titel och en kort ingress.
– Fråga mig sedan vilken jag vill att du ska skriva ut i sin helhelt. –  – Den hela artikeln ska använda H1, H2, P.
– Skriv långa paragrafer

Ge mig 5 förslag på inlägg med rubrik och text som fungerar på [plattform]. Ge också förslag på vilken bild eller video jag ska använda.

Ge mig en galen marknadsföringsidé som ingen av mina konkurrenter har tänkt på. Desto galnare, desto bättre. Jag vill ha uppmärksamhet!

Exempelprompt:

Mitt företag Glassmonstret säljer glass till 5-14 åringar på den svenska marknaden.

Ge mig 5 förslag på inlägg med rubrik och text som fungerar på TikTok. Ge också förslag på vilken bild jag ska använda.

Svar från ChatGPT-4:

Rubrik: ”Ny hemlig smak avslöjas! 🍦”
Text: ”Nytt i sortimentet! Kan du gissa vilken smak det är?”
Bild: Ett klipp som zoomar in på en glasspinne, men med pixelering som döljer smaken.
 
Rubrik: ”Glass vs Lera: Vad händer?”
Text: ”Se vad som händer när vi blandar vår bästsäljande smak med leklera!”
Bild: Två händer som håller en glass och en bit leklera, redo för experiment.
 
Rubrik: ”Gör din egen glass! 🍨”
Text: ”Här är 3 enkla steg för att göra din favoritglass hemma!”
Bild: En bildsekvens som visar ingredienserna och de tre stegen i snabb takt.
 
Rubrik: ”Glassmonstrets top 3 smaker av månaden!”
Text: ”Här är våra mest populära smaker just nu. Vilken är din favorit?”
Bild: En karusell av bilder som visar de topp 3 smakerna.
 
Rubrik: ”Dagens glass-utmaning!”
Text: ”Kan du äta en glasspinne på under 30 sekunder? Tagga oss och visa!”
Bild: En timer och en person som snabbt äter en glass.
Detta bör anpassas efter din målgrupp och varumärke för bästa resultat.


Några bra poddar

Marknadsplan

Digital Plattform ger dig en interaktiv marknadsplan.

Med en realtidsuppdaterad och samlad bild, vet du alltid hur projekten går och hur kampanjerna utvecklas i förhållande till budget och utfall.

Med Digital Plattform kan du varje morgon slå upp din skärm och få en komplett bild av hur din marknadsplan presterar.

Marknadsteam

Skapa ett effektivt marknadsteam och utveckla samarbetet mellan medarbetare och byråer.

Den ger dig som marknadschef full kontroll över hela marknadsorganisationens arbete. I den interaktiva marknadsplanen följer du medarbetarnas arbete, externa leveranser, kostnader, tider och resultatet av satsningarna.

Produktion

Använd Digital Plattform för att på ett enkelt sätt, utan tekniska förkunskaper, producera attraktivt och målgruppsanpassat marknadsföringsmaterial.

I plattformen finns automatiseringsfunktioner som gör att du behöver minimal handpåläggning för att skapa effektiv kommunikation.