Dominika Peczynskis manusdebut​

Marknadchefen som fick nog

En marknadschef har mycket att hålla reda på. Hon eller han ska se till att teamet inte spräcker budget, missar deadlines och dessutom producerar en kvalitativ kommunikation som når marknads- och affärsmålen.

Magsåret är ständigt nära. Ingen på kommunikationsbyrån svarar i mobilen efter 14.00 på fredagar, reklambyrån är borta på kreativ kickoff och mediebyrån har ”bigger fish to fry”, som man säger i branschen.

Inte undra på att vår marknadschef, som spelas av Dominika, håller på att få psykbryt.

– Jag har jobbat som PR-konsult och en jäkla massa år, ofta med en marknadschef som uppdragsgivare, berättar Dominika. Det var inte svårt för mig att leva mig in i under vilken ständig prestationspress den här yrkesgruppen lever under.

Filmen berättar en kärnfull historia om en marknadschef på gränsen till nervsammanbrott. Hennes team är minst sagt oengagerade medan VD i det närmaste stalkar henne, då hon inte levererar tillräckligt snabbt.

Hennes ende vän på jobbet är den unge it-teknikern Hampus, vars kontor hon stormar in på titt som tätt. Där kan vår hårt åtgångna marknadschef anförtro sig och gråta ut över att hon ligger i skilsmässa samt upplever hormonella förändringar, precis som många kvinnor i hennes ålder.

– Det var roligt att regissera den här lilla filmen, berättar Hasse Phil, manusförfattare, regissör och TV-producent med ett tidigare förflutet i humorprogrammet ”Hassan”. Dominika levde sig in i rollen så pass mycket att hon upp upprepade gånger dunkade huvudet så hårt i bordskivan att hon fick en ansenlig bula.

– Ha ha, det var en jättestor helt svart bula som täckte hela pannan. Jag fick gå med keps en hela vecka efteråt, bekräftar Dominika. Det gjorde ont som fan.

Marknadschefens arbetsvillkor förbättras avsevärt när hon börjar använda en tjänst som heter Digital Marknadsplan, från Linköpingbolaget Digital Plattform. Helt plötsligt behöver hon inte jaga folk, missa deadlines och spräcka budgetar – eller alternativt ducka VD.

Funktioner som håller koll på vem som gör vad, hur räckvidd ska uppnås, ifall budgeten håller och om deadlines respekteras ser hon enkelt genom att kika in på Digital Marknadsplan.

– Det var väldigt kul att få manusdebutera med den här korta reklamfilmen. Jag skulle verkligen vilja skriva mer i framtiden, avslutar Dominika.



Ta kontroll över din marknadsplan

Digital Plattform är en komplett lösning för att ta kontroll över din marknadsföring.

Marknadsplan

Digital Plattform ger dig en interaktiv marknadsplan.

Med en realtidsuppdaterad och samlad bild, vet du alltid hur projekten går och hur kampanjerna utvecklas i förhållande till budget och utfall.

Med Digital Plattform kan du varje morgon slå upp din skärm och få en komplett bild av hur din marknadsplan presterar.

Marknadsteam

Skapa ett effektivt marknadsteam och utveckla samarbetet mellan medarbetare och byråer.

Den ger dig som marknadschef full kontroll över hela marknadsorganisationens arbete. I den interaktiva marknadsplanen följer du medarbetarnas arbete, externa leveranser, kostnader, tider och resultatet av satsningarna.

Produktion

Använd Digital Plattform för att på ett enkelt sätt, utan tekniska förkunskaper, producera attraktivt och målgruppsanpassat marknadsföringsmaterial.

I plattformen finns automatiseringsfunktioner som gör att du behöver minimal handpåläggning för att skapa effektiv kommunikation.