Så driver du trafik till hemsidan

Många tror att bloggen håller på att dö ut eller att ingen läser bloggar. Faktum är att en medvetet skriven blogg, nyhet, artikel eller vad du nu vill kalla det är en guldgruva för att marknadsföra din hemsida. Om du är någorlunda insatt i SEO och har en företagsblogg kan bloggen dra till sig både nya kunder och få de befintliga att stanna kvar. Hur kanske du då undrar? Läs vidare så berättar vi mer om hur du lyckas med din företagsblogg.

Vad är en bra SEO-text?

Innan vi tar upp fördelarna med att ha en företagsblogg behöver vi reda ut vad SEO är i (väldigt) korta drag. SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och översätts till Sökmotoroptimering. 

Det du vill är att hamna så högt upp på Google-sök som möjligt med dina blogginlägg eftersom de flesta klickar på någon av länkarna på första sidan. Vad är det Googles algoritm premierar kanske du då undrar? Det man har förstått är att texter som innehåller följande har rankat extra bra på google-sök:

  • Långa välskrivna texter som innehåller minst 300 ord gärna mer
  • Texten ska vara lättläst, dela in texten i stycken och ha rubriker och underrubriker
  • Använd relevanta bilder och grafer eller diagram, bildens format ska helst vara JPEG som tar mindre plats och laddar snabbare
  • Interna och externa länkar till inlägget
  • Relevanta nyckelord för din text och målgrupp


Du ska alltså skriva texter som dina besökare älskar och använda nyckelord som är relevanta för din text. Kom ihåg att vissa nyckelord är svårare att ranka högt på om konkurrensen är hög. Vi rekommenderar Googles sökordsplanerare för att hitta bra nyckelord. Nyckelorden ska finnas med i blogginläggets titel, huvudrubrik och brödtext.

Vill du veta mer om hur du gör klick till kunder? Läs här 

En blogg visar att du är expert inom din bransch ​

Genom att skriva texter som löser besökarnas problem kommer nya kunder att hitta till din hemsida. 90% av befolkningen använder google-sök när de ska lösa ett problem därför bör du fokusera på problemlösning. Du ska självklart skriva om sådant som är relevant och som hänger ihop med din bransch. Skriv texter där du visar att du sitter på expertkunskap, det ger dig trovärdighet vilket på sikt kommer att generera i nya kunder.

10 exempel på blogginlägg till företagsbloggen:

Varor/tjänster som du erbjuder
Ge svar på de vanligaste frågorna som dina kunder undrar över
Lägg ut tips och trix som hjälper dina kunder
Intervjuer med personer som löser/berättar om problem
Listor, ex: 4 Tips för att lyckas med…
Nyheter inom din bransch
Kundcase
Guider för vanliga kundproblem
Fota före och efterbilder på kunduppdrag
Berätta mer om ert företag och skriv om fördelarna med att arbeta hos er (kanske finns det någon som skickar in en spontanansökan) 

Företagsbloggen är ett utmärkt komplement till sociala medier​

När du väl har välskrivna texter som håller bra kvalité, glöm då inte att sprida dina blogginlägg. Inlägget/artikeln som du skrivit och arbetat hårt med ska ingen få missa! Genom att dela inlägget på i sociala medier hjälper det dig att få trafik till hemsidan.

Inläggen som publiceras på sociala medier är vanligen korta och det finns ofta en gräns för hur många tecken du får använda. Därför bör du ha en blogg som komplement till de andra kanalerna där du kan utveckla och skriva mer ingående.

Konvertera besökaren medhjälp av CTA

Genom att ha en företagsblogg som uppdateras kontinuerligt ökar chansen att få trafik till hemsidan. När besökaren väl är på hemsidan har du chansen att påverka besökaren med CTA (Call to action) Guida besökaren vidare genom att hänvisa till relaterade blogginlägg eller be dem skriva upp sig på nyhetsbrev. Här nedan har ni exempel på CTA:

Hinner du inte med att uppdatera företagsbloggen?

Vi är experter på SEO och skriver mer än gärna innehållsrika artiklar till din företagsblogg, Fyll i formuläret här nedan så kontaktar vi dig.

Marknadsplan

Digital Plattform ger dig en interaktiv marknadsplan.

Med en realtidsuppdaterad och samlad bild, vet du alltid hur projekten går och hur kampanjerna utvecklas i förhållande till budget och utfall.

Med Digital Plattform kan du varje morgon slå upp din skärm och få en komplett bild av hur din marknadsplan presterar.

Marknadsteam

Skapa ett effektivt marknadsteam och utveckla samarbetet mellan medarbetare och byråer.

Den ger dig som marknadschef full kontroll över hela marknadsorganisationens arbete. I den interaktiva marknadsplanen följer du medarbetarnas arbete, externa leveranser, kostnader, tider och resultatet av satsningarna.

Produktion

Använd Digital Plattform för att på ett enkelt sätt, utan tekniska förkunskaper, producera attraktivt och målgruppsanpassat marknadsföringsmaterial.

I plattformen finns automatiseringsfunktioner som gör att du behöver minimal handpåläggning för att skapa effektiv kommunikation.