Vad är en bra SEO-text?
Innan vi tar upp fördelarna med att ha en företagsblogg behöver vi reda ut vad SEO är i (väldigt) korta drag. SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och översätts till Sökmotoroptimering.
Det du vill är att hamna så högt upp på Google-sök som möjligt med dina blogginlägg eftersom de flesta klickar på någon av länkarna på första sidan. Vad är det Googles algoritm premierar kanske du då undrar? Det man har förstått är att texter som innehåller följande har rankat extra bra på google-sök:
- Långa välskrivna texter som innehåller minst 300 ord gärna mer
- Texten ska vara lättläst, dela in texten i stycken och ha rubriker och underrubriker
- Använd relevanta bilder och grafer eller diagram, bildens format ska helst vara JPEG som tar mindre plats och laddar snabbare
- Interna och externa länkar till inlägget
- Relevanta nyckelord för din text och målgrupp
Du ska alltså skriva texter som dina besökare älskar och använda nyckelord som är relevanta för din text. Kom ihåg att vissa nyckelord är svårare att ranka högt på om konkurrensen är hög. Vi rekommenderar Googles sökordsplanerare för att hitta bra nyckelord. Nyckelorden ska finnas med i blogginläggets titel, huvudrubrik och brödtext.
Vill du veta mer om hur du gör klick till kunder? Läs här
En blogg visar att du är expert inom din bransch
10 exempel på blogginlägg till företagsbloggen:
Varor/tjänster som du erbjuder
Ge svar på de vanligaste frågorna som dina kunder undrar över
Lägg ut tips och trix som hjälper dina kunder
Intervjuer med personer som löser/berättar om problem
Listor, ex: 4 Tips för att lyckas med…
Nyheter inom din bransch
Kundcase
Guider för vanliga kundproblem
Fota före och efterbilder på kunduppdrag
Berätta mer om ert företag och skriv om fördelarna med att arbeta hos er (kanske finns det någon som skickar in en spontanansökan)
Företagsbloggen är ett utmärkt komplement till sociala medier
När du väl har välskrivna texter som håller bra kvalité, glöm då inte att sprida dina blogginlägg. Inlägget/artikeln som du skrivit och arbetat hårt med ska ingen få missa! Genom att dela inlägget på i sociala medier hjälper det dig att få trafik till hemsidan.
Inläggen som publiceras på sociala medier är vanligen korta och det finns ofta en gräns för hur många tecken du får använda. Därför bör du ha en blogg som komplement till de andra kanalerna där du kan utveckla och skriva mer ingående.