Google Analytics 4 – En guide för nybörjare

Sent 2020 döpte Google om sina app- och webbverktyg till Google Analytics 4 och tog därmed officiellt klivet ur beta, åtminstone enligt deras eget utsago. Detta innebär att standardegendomen (när du skapar den) från och med nu hör till GA4.

Google Analytics 4 är en helt omdesignad plattform jämfört med tidigare versioner: ett nytt gränssnitt, ny tag-mall i Google Tag Manager, ny datamodell, med mera. Detta leder till många frågor: Var börjar man? Hur ser det optimala upplägget ut?

Om du är osäker på var du ska börja har du kommit till rätt plats. I denna guide till Google Analytics 4 kommer jag nämligen att visa de exakta första stegen du bör ta, hur du skapar och planerar event att spåra, och ge dig den vägledning du behöver.

Ladda ner guiden till GA4

Vad kommer du att lära dig i det här blogginlägget?

Jag har delat in artikeln i 4 delar:

  • Hur du installerar Google Analytics 4 på rätt sätt
  • Hur du spårar event i Google Analytics 4 (och var du hittar relaterade data)
  • Hur du spårar konverteringar i Google Analytics 4 (och var du hittar relaterade data)
  • Resurser om hur du skapar rapporter i Google Analytics 4

 

Vi har mycket att gå igenom, så om du inte har tid nu kan du spara denna guide till Google Analytics 4 som ett bokmärke och återkomma senare.

Kapitel I: Installera Google Analytics 4 med Google Tag Manager

I detta kapitel ska vi titta närmare på ett grundläggande (men avgörande) ämne – hur du installerar Google Analytics 4. Och vi ska göra installationen med Google Tag Manager. Såhär installerar du Google Analytics 4 med Google Tag Manager:

  • Skapa en ny GA4-egendom
  • Skapa ett dataflöde
  • Kopiera ditt så kallade Measurement-ID
  • Skapa en Google Analytics 4 konfigurerings-tag
  • Klistra in ditt Measurement-ID och sätt taggen till att aktivera på alla sidor
  • Förhandsgranska/testa den nya taggen
  • Publicera ändringarna i Google Tag Manager

#1.1. Om du använder den gamla versionen av GA

Vad händer om du redan använder Universal Analytics (den äldre versionen av GA) på din hemsida? Bör du slopa den helt och byta ut den mot Google Analytics 4? Eller bör du använda båda?

För att svara på den frågan har jag skrivit ett blogginlägg (och filmat en videoguide) om ämnet.

Kort sagt är chansen att Google Analytics 4 fortfarande inte är mogen nog att användas som en fristående plattform, om du läser detta i 2021 eller kanske till och med tidigt 2022. Därför bör du tills vidare använda båda verktygen (UA och GA4) samtidigt.

Men om du läser detta sent 2022 eller ännu längre in i framtiden, räcker det troligtvis att helt byta till Google Analytics 4.

Så, låt oss gå vidare till att lära oss hur du installerar Google Analytics 4 med Google Tag Manager.

#1.2. Skapa en Google Analytics 4-egendom & ett dataflöde

Om du vill skapa en ny Google Analytics 4-egendom (och inte uppgradera till GA4), gå till Admin-panelen i Google Analytics (genom att klicka på Admin i det nedre vänstra hörnet) och klicka sedan (i Property-sektionen) på Create Property.

Skriv sedan in namnet på din nya egendom. Det kan vara namnet på din hemsida, ditt företag, varumärke, eller något annat. Välj ditt företags land, tidszon för rapporter och den primära valutan som företaget handlar i.

Klicka på Nästa och besvara frågorna, sedan på Create – din nya egendom är nu klar! Nästa steg är att ställa in ditt första dataflöde. Det är alltså en datakälla från vilken händelser skickas till din egendom i Google Analytics 4. Du kan ha flera datakällor inom en och samma egendom. Till exempel 3 hemsidor, 1 Android-app och 1 iOS-app.

I de flesta fall när du spårar hemsidor räcker det med ett dataflöde för webben (även om du spårar flera hemsidor med flödet).

I det här blogginlägget fokuserar jag på ett webbflöde. Välj det alternativet.

Skriv sedan in URL:en för din hemsida (till exempel https://www.mywebsite.com). Notera att protokollet (https) redan är valt. Skriv sedan in namnet på din hemsida.

När du skapar ett webbdataflöde i Google Analytics 4 har du möjligheten att aktivera/inaktivera Enhanced Measurement. Detta är ett verktyg designat att hjälpa marknadsförare få med så många event, alltså aktiviteter som besökare gör på din hemsida, som möjligt i sina rapporter utan att behöva samarbeta med utvecklare eller manuellt ställa in dem i Google Tag Manager.

Som standard är denna funktion aktiverad och kommer automatiskt att spåra följande händelser:

  • Sidvisningar (eventnamn: page_view)
  • Scroll (eventnamn: scroll)
  • Klick på utgående länk (eventnamn: click med parametern outbound: true)
  • Sidsökning (eventnamn: view_search_results)
  • Videouppspelningar (event: video_startvideo_progressvideo_complete)
  • Nerladdning av filer (eventnamn: file_download)

Om du vill kan du inaktivera/aktivera olika event manuellt. Du kan göra detta genom att klicka på kugghjulsikonen i Enhanced Measurement-sektionen och sedan klicka på växelknapparna.

När du är klar, klicka på knappen Create stream.

#1.3. Installera Google Analytics 4 med Google Tag Manager

När du skapar ett dataflöde (webb) ser du ett Measurement-ID.

Kopiera det. Vi ska strax använda det i Google Tag Manager.

Om du någonsin går vilse i GA4 och behöver besöka den här sidan igen kan du för övrigt gå till Admin > Data Streams där du kan välja ditt senast skapta dataflöde för att gå tillbaka till samma fönster som visas i bilderna ovan.

Gå sedan till din Google Tag Manager-container (om du inte har jobbat med den tidigare hittar du en guide om hur du kommer igång här> Tags > New och välj GA4-inställningar.

I Measurement-ID-fältet skriver du in det ID-nummer du kopierade från GA4. Se till att “Send a page view event when this configuration loads” är aktiverat om du vill spåra sidvisningar automatiskt.

Vanligtvis är det helt okej att ha denna inställning aktiverad, men i vissa situationer, till exempel på enstaka sidor, rekommenderas det att klicka ur sidvisningsboxen och i stället skapa en egen inställningstag. Du kan läsa mer om detta här.

I Triggering-sektionen, välj alla sidor och ge sedan taggen ett namn, t.ex. GA4 – Pageview.

#1.4. DebugView i Google Analytics 4

Kom alltid ihåg den här delen av guiden. Jag hänvisar till det som kallas för DebugView flera gånger i artikeln eftersom det är en avgörande funktion för att säkra att dina data skickas till Google Analytics 4 på rätt sätt.

Aktivera GTM Preview Mode för att testa dina ändringar. Du gör detta genom att klicka på den stora PREVIEW-knappen längst upp till höger i GTM.

När du har aktiverat detta förhandsläge bör du se den nya GA4-taggen bland de taggar som avfyrats.

När du ändrar event är det dags att testa dem. Den primära funktionen för att felsöka GA4-data är alltså DebugView-sektionen. Du hittar den genom att gå till Configure > DebugView på vänster sida i GA4. Klicka på rutan.

Troligtvis ser du ingen data (än). Det beror på att data i DebugView ENDAST syns när felsökningsläget i GA4 är aktiverat. Blanda inte ihop GTM Preview och Debug-läget. De är två olika saker.

Det finns flera sätt att aktivera Debug-läget i GA4:

  • Aktivera GA Debugger Chrome-förlängningen
  • ELLER skicka en debug_mode-parameter tillsammans med ett event
  • ELLER aktivera Google Tag Managers Preview-läge på den sida du vill felsöka. För mig är detta det smidigaste sättet.

I det första fallet, installera förlängningen här och klicka sedan på dess ikon (så att du ser PÅ-ikonen). Från denna stund ser du event i DebugView.

Det andra alternativet är att skicka en debug_mode-parameter med varje event som du vill se i DebugView-läget.

I Google Tag Manager kan du göra detta genom att öppna GA4-inställningstaggen och lägga till följande parameter:

Om parametern debug_mode är satt som ”sann” kommer händelsen att synas i DebugView. Om du använder en hårdkodad gtag.js hittar du instruktionerna här för hur du inkluderar debug_mode-parametern.

Eftersom vi jobbar i Google Tag Manager är debug_mode dock automatiskt satt till sann om GTM Preview Mode är aktiverat. Därför börjar data visas i GA4 DebugView ändå.

När du börjar se data i DebugView kan du klicka på varje individuell händelse för att se en lista över parametrar.

Klicka på en parameter för att se värdet som skickats till GA4. Det är så vi felsöker nya och ändrade event!

Jag har dock upplevt fördröjningar mellan att event faktiskt sker på en hemsida och att de dyker upp i DebugView. Ibland tar det flera minuter innan data dyker upp. Det är olyckligt, och förhoppningsvis kommer teamet bakom Google Analytics 4 att förbättra denna funktion i framtiden.

Ibland hjälper det även att ladda om DebugView-sidan.

Se även till att du har valt rätt Debug-enhet längst upp i hörnet.

Om flera besökare har Debug-vyn aktiverad (dvs. samtliga har aktiverat GA Debugger-tillägget) ser du flera olika enheter och det kan ta lite tid att hitta dig själv. Detta gäller till exempel på min blogg, där många av mina läsare har GA Debugger-tillägget och jag måste gissa (bland de övriga 15) vilken som är min.

När du börjar se data i DebugView kommer det hur som helst att se ut såhär:

#1.5. Publicera dina ändringar i Google Tag Manager

När du har försäkrat dig om att data kommer in och visas på rätt sätt bör du skicka dina GA4-ändringar via GTM-containern för att publicera dem.

Du gör detta genom at klicka på knappen ”Submit” i det övre högra hörnet och sedan slutföra de andra stegen som gränssnittet ber dig om.

Därefter bör du börja se nya data som kommer in i realtidsrapporten.

#1.6. Google Analytics 4-rapporter i realtid

Gå till Reports > Realtime i den vänstra menyn i Google Analytics 4. Det är här du ser data som kommer in i dina rapporter. Till skillnad från den tidigare versionen (Universal Analytics) ger den nya rapporten dig möjlighet att se data på en betydligt mer detaljerad nivå.

Först ser du en karta och en rad kort med trafikkällor, de mest populära eventen och antalet användare de senaste 30 minuterna (Universal Analytics realtidsrapport visar antalet användare de senaste 5 minuterna).

Du kan även granska varje individuell användare. Detta gör du genom att klicka på knappen View user snapshot längst upp till höger.

Du ser då ett flöde över alla aktiviteter från den specifika användaren och kan klicka på dem (precis som i DebugView) för att granska detaljerna. Om du vill tittat på en annan användare/besökare, klicka på denna knapp:

För att lämna Snapshot-vyn, klicka på Exit Snapshot-knappen i det översta högra hörnet.

#1.7. Vanliga frågor och svar

Här kommer några extra frågor som du kan ha och som jag vill ta upp.

Vad händer om jag redan har Universal Analytics installerat på min hemsida?

Läs gärna mitt blogginlägg om hur du uppgraderar till Google Analytics 4. Men det korta svaret är att du kan ha båda versionerna av GA samtidigt. På sikt kan rekommendationen att ha båda versionerna komma att ändras.

Vad händer om jag redan har en Google Analytics 4 spårningskod i hemsidans källkod?

Jag rekommenderar starkt att implementera GA4 (eller annat JavaScript-baserat marknadsförings-/analysverktyg via Google Tag Manager på grund av den flexibilitet det ger. Klicka här för att lära dig mer om fördelarna med GTM. Den korta versionen är dock följande: din utvecklare bör ta bort den hårdkodade spårningskoden från hemsidan och du bör implementera Google Analytics 4 via Google Tag Manager. Min nybörjarkurs för Google Tag Manager täcker processen och ger dig råd om hur du migrerar hårdkodade verktyg till Google Tag Manager.

Om jag redan har Universal Analytics som implementerats via Google Tag Manager, måste jag skapa en ny container för Google Analytics 4?

Nej, du behöver inte skapa en ny GTM-container bara för Google Analytics 4. Använd din existerande Google Tag Manager-container även för nya GA-versioner. Google Analytics 4 kräver helt skilda GA-taggar, men de kan absolut existera tillsammans med Universal Analytics-taggar inom samma container.

======

När du har implementerat Google Analytics 4 på din hemsida är nästa steg att implementera event-spårningar. De är ryggraden inom GA. Varje interaktion som besökare på din hemsida gör och som du vill mäta är ett event.

Och när vi går vidare till konverteringsspårning kommer du att lära dig att konverteringar inom GA4 bara är ett event med VIP-status.

Kapitel II: Spåra event med Google Analytics 4

Efter att du har installerat GA4 är det dags att börja samla in data.

  1. Det kan vara en bra idé att spara denna Google Analytics 4-guide som ett bokmärke. Vi har fortfarande mycket att gå igenom, och om du inte har tid just nu, kan du komma tillbaka när du vill.

#2.1. Säg farväl till Eventkategorier, Handlingar, och Etiketter

Jämfört med Universal Analytics, även kallat UA, (den tidigare versionen av Google Analytics) är datamodellen i Google Analytics 4 betydligt mer flexibel. Detta innebär att det finns färre restriktioner och obligatoriska fält/parametrar jämfört med UA.

Den tydligaste skillnaden gällande event är de fyra parametrar som du kan skicka tillsammans med alla event till Universal Analytics (med undantag av egna/skräddarsydda dimensioner):

  • Eventkategori (obligatorisk)
  • Eventhandling (obligatorisk)
  • Eventetikett (frivillig)
  • Eventvärde (frivillig)

 

När du öppnar Universal Analytics-rapporten är det första du ser eventkategorin. Därifrån kan du klicka för att gräva djupare ner i informationen (för att se handlingen och sedan etiketten).

Dessa fyra parametrar finns inte i samma upplägg i Google Analytics 4. I GA4 är systemet betydligt mer flexibelt och helt upp till den person som implementerar det.

I GA4 finns en parameter som kallas Eventnamn, men allt annat beror på vad du själv har planerat. Om du så önskar kan du låta bli att skicka andra parametrar. Eller så kan du inkludera fyra ytterligare parametrar som bättre beskriver sammanhanget av eventet. Till exempel kan vi säga att någon har fyllt i formuläret ”Begär demo” på din hemsida. Du kan då skicka följande event:

  • Eventnamnbegär demo
  • Produktnamnotrolig produkt
  • Företagsstorlek99-250
  • Branschinternet och telekom
  • Årsinkomst50-100M

 

De sista fyra parametrarna ovan är egna skräddarsydda parametrar som du kan skicka tillsammans med eventet. Kom dock ihåg att det finns gränser gällande hur många egna parametrar du kan skicka med ett och samma event. Jag går igenom dem senare i den här artikeln.

Även om du kan hitta på vilka parametrar du vill, finns vissa rekommendationer du bör följa. Men först ska vi se på fyra eventkategorier i GA4.

Om du är osäker på hur du ska namnge/strukturera dina event hittar du en del tips senare i den här guiden, inklusive en tabell som mall. Men låt oss först lära oss mer om de olika typerna/kategorierna av event som finns i Google Analytics 4 och hur du skapar/modifierar dem. Jag menar att det är viktigt att ha en god förståelse för event i GA4 innan vi börjar tänka på strukturen.

#2.2. Fyra eventkategorier i Google Analytics 4

I GA4 kan event delas in i fyra kategorier:

  • Automatiskt insamlade event
  • Enhanced Measurement-event
  • Rekommenderade event
  • Egna/skräddarsydda event

 

Processen för hur du planerar strukturen av dina event (namn och parametrar) är som följer:

  1. Kolla om händelsen du vill spåra finns bland de automatiskt insamlade eventen
  2. Om inte, kolla om händelsen finns bland Enhanced Measurement-eventen (t.ex. scroll eller nerladdning av fil)
  3. Om inte, kolla rekommenderade event och deras namn
  4. Om ingen av ovanstående kategorier har ditt event, skapa ett eget event för den handling du vill åt

 

I de kommande fyra minikapitlen av den här artikeln förklarar jag närmare var du ska leta och hur du hittar ditt events kategori. Och när du blir mer bekant med eventen (och hur du konfigurerar dem) får du en del råd (och en tabell med exempel) som kan hjälpa dig att klura ut en struktur för dina event och hur du ska namnge dem.

Här är en summering av processen för hur eventspårning i Google Analytics 4 fungerar:

  1. Identifiera om ditt event spåras automatiskt
  2. Om inte, skapa en GA4 eventtag i Google Tag Manager
  3. Vid behov, inkludera även eventparametrar
  4. Granska de inkommande eventen i DebugView i GA4
  5. Registrera eventparametrar som egna (custom) dimensioner
  6. Publicera alla ändringar i Google Tag Manager

 

Låt oss titta närmare på respektive steg.

#2.2.1 Kategori #1. Automatiskt spårade event

Eftersom jag främst fokuserar på webbspårning gäller samma principer i denna guide. Det finns vissa event som GA4 spårar automatiskt. Du hittar en komplett lista här. På den listan finns både app- och webbevents. Faktum är att webblistan är något längre än jag hade förväntat mig. Enhanced Measurement-event är också listade där.

Låt oss tillfälligt ignorera dem och enbart fokusera på de event som spåras automatiskt och som inte bör inkluderas i någon annan eventkategori. Listan över webbevent inkluderar:

  • first_visit. Den första gången en besökare är på en hemsida eller öppnar en app.
  • session_start. När en användare använder appen eller hemsidan och startar en ny session.
  • user_engagement. Det här eventet skickas 10 sekunder efter att besökaren har varit på en sida. Det kan dock även avfyras periodvis medan appen är i förgrunden. Du kan lära dig mer om detta här.

 

Jag har uteslutit page_view eftersom den händelsen i stället är med i Enhanced Measurement-sektionen. Om du vill se appspecifika events kan du göra det här.

#2.2.2 Kategori #2. Enhanced Measurement

När du konfigurerar en webbdataström i Google Analytics 4 finns möjligheten att använda den så kallade Enhanced Measurement-funktionen. Den är skapad för att hjälpa marknadsförare att få med så många event i en rapport som möjligt utan att behöva ta hjälp av utvecklare eller göra inställningar i Google Tag Manager.

Om du går till Admin > Data Streams > och väljer dataströmmen dyker följande fönster upp där du ser en sektion som kallas Enhanced Measurement.

Som standard är denna funktion aktiverad och kommer automatiskt att spåra följande händelser:

  • Sidvisning (eventnamn: page_view)
  • Scroll (eventnamn: scroll)
  • Klick på utgående länk (eventnamn: click med parametern outbound: true)
  • Sidsökning (eventnamn: view_search_results)
  • Youtube Video-visning (event: video_start, video_progress, video_complete)
  • Filnerladdning (eventnamn: file_download)

 

Om du önskar kan du inaktivera/aktivera specifika event individuellt genom att klicka på kugghjulsikonen i Enhanced Measurement-sektionen och sedan klicka på växelknapparna.

En del event kan även justeras ytterligare. Lår oss ta en snabbtitt på respektive event och deras inställningar.

page_view. Detta event skickas till GA4 när en sida laddar eller sidans URL ändras utan omladdning av sidan (dvs. History Change-event)

scroll. Detta event skickas till GA4 en gång per sida när en besökare scrollar över 90%-gränsen av sidans höjd. Lär dig mer.

click. Detta är ett event för när besökaren klickar på en utgående länk (när länken skickar besökaren till en annan domän). I kombination med detta event skickas en ytterligare parameter, outbound (med värdet ”true”). Eventet i kombination med denna parameter innebär att det var en utgående länk som klickades. En serie parametrar skickas då tillsammans med eventet: link_classes, link_domain, link_id, link_urlLär dig mer.

Om ditt företag har flera domäner kan du gå till Tagging Settings (för samma eventflöde) > Configure your domains och sedan skriva in de domän som ditt företag har. Inget av de domäner som listas här kommer att trigga det utgående länk-eventet.

view_search_results. Detta event skickas till Google Analytics 4 om sidan laddar och webbadressen innehåller en sökparameter, som till exempel q, s, search, query, keyword. Om du vill kan du inkludera ännu fler (upp till 10). Lär dig mer.

Om adressen för din hemsidas sökresultatsida ser ut såhär: https://www.yourwebsite.com/search?key=my+search+term, skriver du in ordet ”key” (utan citattecken) i sökeventets inställningar. Om adressen för sökresultat innehåller fler användbara parametrar kan du också inkludera dem.

Till exempel, om adressen till din hemsidas sökresultatsida ser ut såhär: https://www.yourwebsite.com/search?key=search+term&results=50, kan du också inkludera ”results” (utan citattecken) i det andra fältet i inställningarna. Då spåras den här parametern automatiskt av GA4.

video_start, video_progress, video_complete. Enhanced Measurement kan spåra interaktioner i inbäddade YouTube-filmer på din hemsida och skickar ”video_…”-event till GA4. De inbäddade YouTube-filmerna måste dock innehålla parametern ?enablejsapi=1 i webbadressen, och den funktionen finns inte alltid tillgänglig på hemsidor. Det finns även många andra anledningar till varför spårning av YouTube-filmer inte fungerar från början, och du kan därför behöva göra en del ändringar.

På grund av alla variabler som finns skulle jag säga att automatisk videospårning inte fungerar i så många fall som man skulle kunna tro, och därför rekommenderar jag personligen att i stället uppnå det resultat du önskar med GTM.

file_download. Detta event skickas till GA4 när en länk klickas på och den länken innehåller en av följande förlängningar: .pdf, .xls, .xlsx, .doc, .docx, .txt, .rtf, .csv, .exe, .key, .pps, .ppt, .pptx, .7z, .pkg, .rar, .gz, .zip, .avi, .mov, .mp4, .mpe, .mpeg, .wmv, .mid, .midi, .mp3, .wav, .wma. Med andra ord, om länken öppnar eller laddar ner en fil. Det är för tillfället inte möjligt att uppdatera listan över filtyper i GA4.

När du har valt vilken händelse du vill spåra, klicka Save i det översta högra hörnet och dubbelkolla så att Enhanced Measurement är aktiverat (växelknappen är blå).

Från och med nu börjar Google Analytics 4 automatiskt spåra event. Se kapitel #2.6 i det här blogginlägget för att lära dig mer om hur du försäkrar dig om att data kommer in på rätt sätt.

#2.2.3 Kategori #3. Rekommenderade event

Som tidigare nämnt bör du först kolla automatiskt spårade event när du väljer namn (och parametrar) för ditt event. Det kan hända att den interaktion du vill spåra redan spåras automatiskt. Kolla sedan Enhanced Measurement-eventen. Om den interaktion du vill spåra inte finns med där heller,  igenom rekommenderade event. Google har publicerat flera sidor för olika branscher:

  • Generiska (för alla egendomar)
  • Retail/E-handel
  • Jobb, utbildning, fastigheter
  • Resor
  • Spel

 

Kolla samtliga event och se om något av dem passar dina behov. Om du till exempel vill spåra när en användare loggar in hittar du ”login”-eventet i listan ”All Properties”.

Även om Google Analytics 4:s datamodell är väldigt flexibel (och du kan använda ett annat namn för inloggning, till exempel logged_in) så rekommenderar Google att du implementerar deras rekommenderade event när det känns logiskt. Det hjälper Google Analytics-rapporter att bättre förstå data och tillämpa deras maskininlärningsförmåga. Jag vet dock fortfarande inte exakt vad de förmågorna är (åtminstone sent 2020).

För majoriteten av rekommenderade event rekommenderar Google även vissa specifika parametrar. För login-eventet finns till exempel parametern method. Om användare kan logga in med e-post, Google, Facebook, osv. kan det vara logiskt att spåra vilka metoder som används.

Om du vill se ett exempel på spårning av inloggning, läs mer här.

#2.2.4 Kategori #4. Egna event

Slutligen har vi kommit till den sista eventkategorin i Google Analytics 4. Om du vill skicka ett event som inte finns med bland de som spåras automatiskt, (bland Enhanced Measurement-eventen eller bland rekommenderade event), kan du skapa dina egna.

Konfigureringen av egna event är lik den för rekommenderade event. Den enda skillnaden är att du själv måste hitta på dina eventnamn.

Till exempel, om du vill spåra när ett formulär skickas kan namnet på eventet vara ett av följande:

  • form_submission
  • contact_form
  • contact_form_submission

 

Eller vad som helst.

GA4 är helt flexibelt på denna punkt. Det finns dock vissa begränsningar vad gäller maxlängden på ett eventnamn. Du kan dessutom ha max 500 unika eventnamn per egendom. Om du når denna gräns säger Google ifrån, och du kan inte spåra flera event. Du kan för tillfället inte heller radera event som inte används (vilket är olyckligt). Du bör därför vara försiktig med att skapa för många unika eventnamn.

I framtiden kanske gränserna kommer att ändras, vem vet?

Så tillbaka till spårning av egna event. Låt oss titta närmare på hur vi mäter klick på menylänkar på en hemsida.

2.2.4.1. Exempel på spårning av ett eget event i Google Analytics 4

OBS! De förhållanden som triggar klick på menyer skiljer sig mellan olika hemsidor (på grund av olika klickklasser, ID:n, osv). Gör ditt bästa för att tillämpa detta exempel.

På en demosajt har jag flera olika menylänkar som jag vill spåra.

Först måste jag skapa rätt förhållanden som särskiljer ett klick på en meny från ett vanligt klick. Aktivera Preview-läget i Google Tag Manager och testa att klicka på valfri menyknapp på din hemsida. När du klickar på menyn första gången bör du se Link Click-eventet på vänstra sida i förhandsgranskningen.

Om du inte ser denna interaktion bör du:

  • Ha minst en ”Just Links” GTM-trigger aktiverad på sidan, eller
  • Ha aktiverat spårning av ”File Download” eller ”Outbound Links” i Enhanced Measurement-inställningarna

Låt oss säga att du inte använder Enhanced Measurement i GA4. Gå i stället till Google Tag Manager > Triggers > New > Just Links. Sätt triggern till “All link clicks” och spara.

Genom att skapa den här triggern aktiverar vi länkspårningsfunktionen i Google Tag manager.

Gå sedan till Variables > Configure (i sektionen “Built-in Variables”) och aktivera alla klickrelaterade variabler.

Refresha förhandsgranskningen (genom att klicka på Preview-knappen igen).

Gå till din hemsida och klicka på en av menylänkarna. Eller förresten, klicka på minst två av dem. Återgå sedan till förhandsgranskningen. Du ser nu ett Link Click-event i Preview-läget. Klicka på det första eventet och gå till Variables-fliken.

Klicka sedan på det andra Link Click-eventet. Det vi letar efter är en variabel som särskiljer menyklick från andra länkar. Vi vill inte att en GA4-tag ska avfyras för alla länkar som det klickas på. Vi vill bara att det ska ske vid klick på en menylänk.

Vid en närmare titt ser vi att båda länkarna innehåller samma Click Classes-värde, nämligen site-nav__link site-nav__link–mainNav betyder för övrigt “navigation” i detta sammanhang. Bra! Detta ska vi använda i Just Links-triggern.

Gå tillbaka till listan över triggers i GTM-containern och klicka på den tidigare skapta triggern för All Links Clicked. Vi ska nu konfigurera den och lägga till ett förhållande: Click Classes innehåller site-nav__link–main

Spara triggern. Nu är det dags att skapa en Google Analytics 4 eventtag. Gå till Tags > New > Google Analytics: GA4 Event. Välj din existerande GA4 konfigureringstag och skriv sedan in eventnamnet. Dess värde är upp till dig. Alla följande alternativ fungerar utmärkt:

  • menu_click
  • menu
  • menu_item_click
  • menu click
  • osv.

 

Detta är bara några exempel. Eftersom vi jobbar med egna event kan vi ge dem vilket namn vi vill (så länge vi följer gränsen för namnlängder, vill säga).

I mitt fall har jag använt eventnamnet menu_click. Men den här gången är det inte särskilt användbart att bara skicka eventnamnet. Du vill säkert också veta exakt vilken menyflik det klickades på och hur ofta olika menyer används. Därför skickar vi också namnet på menylänken och webbadressen.

Det kan vi göra genom att skicka ytterligare parametrar. Även om du kan använda parametrar som redan nämnts i dokumentationen gällande Enhanced Measurement (som till exempel link_url och link_text), låt oss skapa två egna parametrar (för att jag vill visa hur du konfigurerar dem).

Jag kommer att använda de två parametrarna menu_item_url och menu_item_name. Jag har själv hittat på namnen och du kan göra detsamma. Det är den flexibiliteten som datamodellen erbjuder.

För att skicka egna parametrar måste du utöka sektionen Event Parameters i Google Analytics 4 eventtaggen och sedan klicka på Add Row.

Skriv in namnet på den första parametern. I mitt fall är det menu_item_url. I fältet Value anger jag en variabel som skickar tillbaka en klickad URL. GTM erbjuder lyckligtvis redan en sådan variabel, som kallas Click URL. Klicka på knappen Insert Variable och välj sedan variabeln {{Click URL}}.

Låt oss lägga till en andra variabel, nämligen menu_item_name. I detta syfte erbjuder GTM en annan inbyggd variabel, {{Click Text}}. Sätt in den också. Eftersom besökarna på din hemsida kan översätta sidan ändras även {{Click Text}}-värdet, varför du kommer att se en mer varierande lista av insamlade värden i dina GA4-rapporter.

Om du vill skicka fler parametrar kan du även göra det. Du kan skicka upp till 25 egna parametrar med ett och samma event.

Koppla den tidigare skapade Just Links-triggern till denna tag. Spara taggen. Ladda om GTM Preview-läget och klicka på några länkar i menyn. Gå tillbaka till Preview-läget och klicka på de nya Link Click-eventen. Kolla om GA4 eventtaggarna Menu Link Clicks har avfyrats.

Nu behöver du gå till Google Analytics 4 och kolla DebugView.

VIKTIGT: Även om du ser dina skräddarsydda parametrar i realtidsrapporterna och i DebugView i GA4 så kan du inte se dem i andra GA4-rapporter, såvida du inte registrerar de parametrarna som egna dimensioner i Google Analytics. Läs mer i nästa kapitel.

2.2.4.2. Viktigt: Registrera egna definitioner

Detta gäller alla eventparametrar som du skickar till Google Analytics 4. Om du vill se/använda dem i funktioner som Funnel Exploration eller Free Form, i standardrapporter, med mera, måste du registrera parametrarna i GA.

I Google Analytics 4, gå till Configure > Custom Definitions. Eftersom vi skickade 2 egna parametrar med Menu Link Click måste vi registrera båda två här.

Klicka på knappen Create Custom Dimensions och skriv sedan in:

  • Namnet på parametern. Du kan skriva precis vad du vill. Det anger bara vad det kommer att stå i rapporten. Du kan till exempel använda “menu_item_url”, “Menu item URL”, eller något annat.
  • Eftersom vi bara vill inkludera den här parametern i ett event (och inte alla event kopplade till samma användare), måste vi välja Event.
  • Eventparameter. Här skriver du in namnet på exakt samma sätt som du gjorde i GTM-taggen. Om parameternamnet är menu_item_url måste du skriva in det på exakt samma sätt här. Och oroa dig inte om auto-complete-funktionen i det här fältet inte visar din parameter än. Skriv bara in den och spara dimensionen.

 

Registrera sedan den andra parametern (i mitt fall menu_item_name) och spara den. Jag använder för övrigt termerna ”egna parametrar” och ”egna dimensioner” som om det vore samma sak, men i allmänhet är egna (custom) mätvärden och egna dimensioner båda grupperade som egna parametrar.

Och nu väntar vi. Inom 24 timmar kommer de nya parametrarna att dyka upp i dina Google Analytics 4-rapporter.

Bonus: Ibland kan du behöva/vilja skapa/ändra event direkt från Google Analytics 4. Det kan du numera göra! Google har introducerat Create Event och Modify Event, två funktioner som du kan lära dig mer om genom att klicka på respektive länk.

#2.3. Testa dina event i GA4

När du har ställt in dina event är det dags att testa dem. Den primära funktionen för debugging av GA4-data är DebugView-sektionen. Du hittar den genom att gå till Configure > DebugView på vänstra sidan i GA4. Klicka.

När du börjar se data i DebugView kan det se ut såhär:

Olika interaktioner (event) markeras med blå ikoner, konverteringar med gröna. Du kan ignorera det faktum att jag behandlar menu_click-event som konverteringar. Det är bara för att demonstrera ikonerna.

Om du klickar på en händelse ser du parametrarna som skickades tillsammans med eventet. Klicka på en parameter för att se dess värde.

När du har försäkrat dig om att data kommer in och visas på rätt sätt bör du skicka dina GA4-ändringar till GTM-containern och publicera dem.

Du gör detta genom att klicka på SUBMIT-knappen längst upp i högra hörnet och sedan slutföra alla stegen.

Nu kommer du snart att se nya data i realtid i rapporterna. Hänvisa till kapitel #1.6 i den här artikeln för att lära dig mer om realtidsrapporter.

#2.4. Var hittar jag eventdata i GA4-rapporter?

Här är några av de rapporter där du hittar data:

  • Configure > Events (Detta visar bara en lista över event och deras mätvärden. Inget speciellt med andra ord.)
  • Reports > Engagement > Events
  • Explore (även kallat Exploration Reports)

 

Men det är inte alla rapporter. Eftersom GA4 är en eventbaserad algoritmplattform påverkas alla rapporter av de event du skickar (på ett eller annat sätt). Ovanstående exempel är bara de mest nämnvärda.

“Reports Engagement Events”-rapport

Här ser du en lista över alla event som spåras av din Google Analytics 4-egendom. Klicka på ett event för att se mer information/en mer detaljerad rapport om just det eventet.

Detta är en överblick över alla event/händelser som skickats till din egendom + ett antal diagram. Under dem ser du en lista över event och om du klickar på dem kan du granska ett specifikt event närmare.

Explore (även kallat Exploration Reports, tidigare Analysis Hub)

Här kan du gräva djupare i dina data. I Explorations kan du använda rapporter som Free Form, Funnel Exploration, Path Exploration, osv.

Här är ett exempel på en Free Form-rapport. Kom ihåg att du måste vänta i 24 timmar för att data ska komma in i rapporterna. Om du inte ser något än, ha tålamod.

Låt oss säga att jag vill se hur olika enhetskategorier interagerar med menyraden på min hemsida. Minns du att vi satte upp menu_click-eventet?

Vi går till Explore och klickar på Free Form-blocket.

I kolumnen Variables skriver jag in den egna dimensionen menu_item_url eftersom jag vill se hur många klick respektive menyadress får. Klicka på Plus-ikonen…

…och leta upp menu_item_url-dimensionen. Välj den så inkluderas den i listan över potentiella dimensioner i rapporten.

Om du inte kan se menu_item_url (eller den egna parameter du letar efter) måste du först registrera den som en egen dimension i GA4, under Configure > Custom Definitions. Vänta sedan i 24 timmar innan data syns i rapporten. Om rapporten inte fungerar som den ska, vänta lite längre.

Låt oss sedan ändra Tab-inställningarna. Ta bort existerande dimensioner i ROWS och inkludera den egna definitionen som du vill ha med. I mitt fall, menu_item_url.

I COLUMNS-sektionen har jag använt dimensionen för enhetskategori (Device Category). Under VALUES, välj det värde du vill se. Jag har använt Event Count.

Sedan behöver du filtrera så att endast de events som faktiskt innehåller menu_item_url-dimensionen visas. I mitt fall rör det sig bara om ett menu_click-event. Längst ner i Tab-inställningarna anger du ett filter: Event name matchar exakt menu_click.

Klart! Din rapport kommer nu att visa hur olika enhetskategorier klickar på menyerna; vilka som är mest populära och hur ofta de klickas på.

Glöm inte att också ändra datumomfånget om du behöver det. Detta gör du i det översta vänstra hörnet under Exploration.

Du kan även använda eventdata i till exempel Funnel-rapporter, men det sparar vi till en framtida guide.

#2.5. Så planerar du dina event i GA4

OBS! Detta kapitel är bara en överblick över hur du bör planera dina event.

För planering är ett kalkylblad din bästa vän.

  • Gör en lista på alla event du vill spåra.
    • Kolla sedan om de finns med i kategorierna: automatiskt spårade, Enhanced Measurement, eller rekommenderade.
    • Om ja, klicka på dem och deras parametrar (dimensioner). Om inte, hitta på dina egna värden. Kom bara ihåg att det finns begränsningar på längden.
  • Om du har en väldigt lång lista över eventnamn, var uppmärksam på en annan begränsning. Du kan för närvarande ha max 500 unika event per egendom. Om du ligger nära den gränsen i ditt kalkylblad kan du försöka kombinera vissa event under ett och samma eventnamn och introducera ytterligare en egendom ((du kan för tillfället ha max 50 registrerade egna textparametrar (dimensioner) och 50 numeriska parametrar (metrics/värden). Mer om registrerade egendomar senare i den här artikeln)).

 

Här är ett exempel på ett kalkylark med event som du kan skapa själv för att sedan välja rätt metod för namngivning. Låt oss kortfattat gå igenom kalkylbladet.

Det finns två ark:

  • Det första är listan över event och vilka parametrar du vill spåra med dem
  • Det andra är en lista över parametrar och deras beskrivningar

Det första arket:

  • I kolumn B kan du beskriva ett event i klartext
  • I kolumn A skriver du in namnet på eventet som du kommer att använda i Google Analytics 4. Du bör välja namn baserat på den tidigare nämnda processen: kolla de automatiskt spårade eventen, Enhanced Measurement och rekommenderade event. Om inga av de existerande eventen matchar det du behöver, ange ett eget namn. Att använda följande namngivningsprincip gör att det ser rent och snyggt ut: event_name (allt med små bokstäver och understreck mellan ord). Eventnamn som ”Skickade Formulär” funkar också, men med små bokstäver och understreck ser det bättre ut (jag tror att termen snake-case kan användas här).
  • Kolumn C är för typ (Automatisk, Enhanced Measurement, Rekommenderad eller Egen).
  • Kolumn D är för parametrar som du vill spåra med specifika event. Jag har inte inkluderat standardparametrarna som spåras automatiskt med varje event: language, page_location, page_referrer, page_title, screen_resolution.

 

Om du även har att göra med mobila appar bör du inkludera en kolumn till, nämligen ”Plattform”, där du anger ”Webb” eller ”Android / iOS”.

Det andra arket:

  • Kolumn A är för parameternamnet
  • Kolumn B är för plattformen. Om du bara jobbar med en hemsida kan du ta bort den här kolumnen.
  • Kolumn C är typen (Inbyggd, Rekommenderad eller Egen). Inbyggd innebär att automatiskt spårade event eller Enhanced Measurement används. Rekommenderade parametrar är för rekommenderade event. Egna parametrar är för dina egna unika event.
  • Kolumn D är för beskrivningen (i klartext).

 

VIKTIGT: Detta kalkylark är bara ett exempel. Du behöver inte följa det blint. Om vill kan du ta vissa delar av exemplet och anpassa dem efter dina behov.

När planen är klar kan du börja spåra event i Google Analytics 4. Ha dock inte för bråttom. Om du förhastar dig kan det få konsekvenser längre fram.

#2.6. Eventbegränsningar i Google Analytics 4

En annan sak att komma ihåg är att det finns vissa begränsningar (varav vissa har försvunnit, åtminstone tillfälligt). Jag rekommenderar alltid att du hänvisar till den här sidan när det gäller begränsningar.

Här är några av de saker du måste komma ihåg:

  • Det finns ingen gräns för hur många event du kan ha totalt (åtminstone än så länge). I Universal Analytics (gratis konto) var maxgränsen per egendom 10 miljoner. Ingen sådan gräns finns i Google Analytics 4, men man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.
  • Du kan ha upp till 500 unika eventnamn per egendom (Enhanced Measurement-event ej inräknade). Så om du har ett event som kallas login och ett som kallas Login, räknas de som två separata eventnamn.
  • Du kan ha upp till 50 registrerade egna dimensioner och 50 registrerade egna mätvärden per egendom. Nyckelordet här är registrerade. Du måste gå till Configure > Custom definitions och konfigurera dem där. Om du skickar fler egna parametrar som inte är registrerade, kan du överstiga gränsen.
  • Du kan skicka upp till 25 parametrar per event.
  • Det finns gränser för hur långa namn på event och parametrar kan vara, 40 tecken vardera.

 

Besök den här sidan för att lära dig mer om begränsningarna.

Kapitel III: Spåra konverteringar med Google Analytics 4

Alla är inte lika. En del event är viktigare för ett företag än andra. Låt mig presentrera: Konverteringar.

#3.1. Vad är en konvertering?

Jag förstår att en del av mina läsare av det här inlägget är helt nya inom webbanalys och konceptet konverteringar, eller ordet ”conversions” som vi ofta ser på engelska. Om du är en av dem kommer här en snabbintroduktion. Om du redan vet vad konverteringar är, kan du gå direkt till nästa avsnitt.

En konvertering är en viktig interaktion som du vill att dina besökare/användare ska genomföra. Konverteringar kan delas in i micro- och makrokonverteringar. Exempel på en microkonvertering kan vara prenumerationen på ett nyhetsbrev, nerladdningen av en fil, osv.

Microkonverteringar beskrivs oftast som konverteringar som tar besökaren/användaren ett steg närmare en större konvertering (macro).

Makrokonverteringar är de viktigaste interaktionerna, som till exempel ett köp av en produkt.

Genom att spåra konverteringar får du en bättre bild av vad som fungerar för ditt företag och vad som inte gör det. Du kan till exempel segmentera alla dina användare som har gjort ett köp och försöka förstå vad som har fungerat för dem, vilka deras beteendemönster är, osv. Konverteringar används även för att mäta hur effektiva marknadsföringskampanjer är och skapa underlag för att omdistribuera marknadsföringsbudgeten.

Förhoppningsvis har den här superkorta introduktionen gett dig en bättre bild av vad konceptet innebär.

Nu ska vi lära oss hur man faktiskt spårar konverteringar i Google Analytics 4.

#3.2. Hejdå mål, hej konverteringar!

Ni som redan har jobbat med tidigare versioner av Google Analytics, till exempel Universal Analytics, känner till termen ”Google Analytics Goals”. Det är helt enkelt vad GA förr kallade konverteringar.

Om du vill behandla en sidvisning av en orderbekräftelse som en konvertering, kan du skapa ett destinationsmål. Du kan även skapa andra Google Analytics-mål, som till exempel:

  • Baseras på en händelse och dess parametrar, eller
  • Baseras på hur länge en session pågår (om en besökare stannar mer än X minuter på hemsidan), eller
  • Baseras på antalet sidvisningar per session.

 

Det är även värt att notera att du kan skapa upp till 20 mål per GA-vy. I GA4 är gränsen 30 konverteringar per egendom.

Med GA4 på intåg är konceptet Google Analytics Goals borta. Nu kallas de viktigaste interaktionerna alltså conversions, en term som varit vedertagen i branschen och av andra markandsföringsverktyg i många år. Till och med GA-användare har ofta kallat ”mål” för ”konverteringar”.

Det är en välkommen kosmetisk förändring som länge varit efterfrågad. Namnet är dock inte det enda som har förändrats. Många saker är nu annorlunda i Google Analytics 4 när det gäller konverteringar:

  • Sättet vi konfigurerar dem på
  • Den sorts konverteringar som finns (inga fler destinationer, sessionstider eller sidvisningsmål som är redo att använda direkt från start)

 

Allt handlar numera om event. Det är ditt jobb att ange eller skapa dem och markera de viktigaste som konverteringar.

På tal om sätt att konfigurera konverteringar, i Google Analytics 4 finns det två alternativ för detta (som du har kontroll över), samt ett fördefinierat alternativ. Låt oss börja med det sistnämnda.

#3.3. Fördefinierade konverteringar

Det finns ett antal fördefinierade konverteringar som du inte kan inaktivera:

  • first_open (gäller mobilappar)
  • app_store_subscription_convert (gäller mobilappar)
  • app_store_subscription_renew (gäller mobilappar)
  • in_app_purchase (gäller mobilappar)
  • purchase (gäller hemsidor och mobilappar)

 

Och på tal om köp, här hittar du en guide av Simo Ahava som förklarar hela implementeringsprocessen i detalj.

Om du går till din Google Analytics 4-egendom och klickar på Conversions (i den vänstra menyn) hittar du en lista över de fördefinierade konverteringarna (de visas om du har mottagit minst ett event med just det specifika namnet). Om du bara har webbdataflöden anslutna till egendomen, är din enda fördefinierade konvertering purchase (och du kan inte stänga av den).

Om du har anslutit ett appdataflöde, kommer du troligtvis att se resten av tidigare nämnda konverteringar. Men eftersom det inte är mycket vi kan ändra här har jag inte så mycket mer att säga om ämnet.

Vi går i stället vidare till nästa konverteringsgrupp.

#3.4. Konverteringar som kan aktiveras

Om du vill markera ett event som en konvertering, är allt du behöver göra att gå till Configure > Events (i vänstra menyn) och klicka på reglaget intill det event som är viktigt för ditt företag.

Om du till exempel vill ha ett event som kallas ebook_downloaded, kan du klicka på växelknappen för att omvandla eventet till en konvertering. (Notera: detta gäller bara nya data. Tidigare insamlade event räknas inte som konverteringar retroaktivt.)

Alternativt kan du gå till Configure > Conversions (i vänstra menyn) och sedan klicka på New conversion event och skriva in namnet på eventet, till exempel ebook_downloaded. Det är ingen skillnad på att skriva in namnet manuellt och att klicka på regleringsknappen i listan via Configure > Events – förutom att du, om du använder knappen, måste vänta ett tag tills eventet i fråga dyker upp på listan.

När du är klar, vänta i upp till 24 timmar innan du börjar se konverteringsdata i listan över alla konverteringar.

Om du vill lära dig mer om andra platser där konverteringsdata finns tillgängligt i Google Analytics 4, gå till kapitel #3.8.

#3.5. Skapa event och markera dem som konverteringar

Jag slår vad om att en del av er läsare har en fråga nu: Vad händer om du inte vill markera ALLA event (med ett specifikt namn) som konverteringar?

Exempel: Du har en ”Tack”-sida som besökare skickas till när de börjar prenumerera på ett nyhetsbrev. Vi kan säga att adressen är https://www.mywebsite.com/thank-you/. Om du markerar page_view-eventet som en konvertering, räknas ALLA sidvisningar som en konvertering. Hur kan vi skilja de sidvisningar som sker endast på /thank-you/-sidan från andra sidvisningar?

Du kan antingen skicka ett dedikerat event (med ett annat namn) från Google Tag Manager/Gtag.js, eller så kan du klicka på Create Event i GA4 för att skapa ett nytt event.

Denna funktion later dig skapa ett nytt event baserat på inkommande event. På sidan Configure > Events klickar du på Create Event och sedan på Create.

Du behöver nu skriva in namnet på ditt nya egna event. Du kan återigen använda vilket namn du vill, se bara till att det tydligt förmedlar vad som menas. thankyou_page_visit kan vara ett bra alternativ.

I sektionen Matching Conditions måste vi nu berätta för GA4 vilken sorts event vi söker. När eventet i fråga hittas, bör även vår thankyou_page_visit skapas.

I mitt fall behöver jag skriva in följande förhållanden:

  • event_name är lika med page_view
  • page_location innehåller /thank-you/

 

Om du vill kopiera alla parametrarna från eventet page_view till det nya eventet, se till att checkrutan Copy parameters from the source event är klickad i.

Om en del av parameterns namn är felaktigt och du vill fixa till det kan du ange Add Modification i sektionen Parameter Configuration. Om ett event till exempel innehåller parametern pricingPlan men du vill att det ska vara pricing_plan kan du skapa ett nytt fält (och återanvända värdet) och sedan ta bort den felaktiga parametern (genom att lämna New Value tom).

Ta en närmare titt på [[pricingPlan]] i skärmdumpen härunder. Dubbla hakparenteser innebär att GA4 återanvänder värdet av parametern pricingPlan i detta event. När du sparar ändringarna kan du se dem i realtidsrapporterna och i DebugView i GA4.

När du skapar det nya eventet i GA4 (och du vill att det ska vara en konvertering), glöm inte att markera eventet som en konvertering på sidan Configure > Events.

Om du inte vill vänta i 24 timmar (thankyou_page_visit dyker inte omedelbart upp i listan över alla event) kan du skapa en ny konvertering direkt. Klicka på sektionen Configure i den vänstra menyn i GA4. Gå sedan till Conversions.

Klicka på New conversion event och skriv in namnet på eventet du precis har skapat. Klicka på Save.

Du har nu markerat det nya eventet thankyou_page_visit som en konvertering och behöver inte vänta i 24 timmar på att det dyker upp på sidan Configure > Events.

#3.6. Eller testa att skapa ett bättre namnsystem

Det här är egentligen en fortsättning på föregående kapitel.

Om vi talar om event som du skickar från hemsidans kod eller från Google Tag Manager till GA4 kan du planera för namnbruket på ett bättre sätt och skapa mer distinkta event.

Tänk dig att du spårar olika formulär med eventet form_submission, men att du bara vill se en viss typ av formulär som en konvertering. Om vi säger att du spårar användningen av ett kontaktformulär, sökformulär och registreringsformulär kanske du bara vill att registreringsformuläret ska ses som en konvertering.

I så fall kan du spåra 3 separata event:

  • contact_form_submission
  • search_form_submission
  • sign_up

 

Du kan då markera endast sign_up som en konvertering. Detta kräver såklart mer noggrann planering, men alla bra upplägg börjar med just god planering.

#3.7. Kolla data i Google Analytics DebugView

När du har angett dina konverteringar är det dags att testa dem. Den primära funktionen för detta i GA4 är som bekant DebugView-sektionen. Du hittar den i det nedre vänstra hörnet i GA4.

Om du behöver en påminnelse om hur DebugView fungerar, läs gärna kapitel #1.4 igen.

Event markeras med blå ikoner, konverteringar med gröna. Om du klickar på ett event ser du de parametrar som skickats tillsammans med eventet. Klicka på en parameter för att se dess värde.

När du har försäkrat dig om att data kommer in på rätt sätt och visas som den ska skickar du dina GA4-ändringar till GTM-containern och publicerar den.

#3.8. Var hittar jag konverteringsdata i GA4-rapporter?

  • Configure > Conversions i vänstra sidomenyn. Detta är en form av överblick över alla event som du har markerat som konverteringar.
  • Acquisition > Traffic Acquisition där du hittar kolumnen Conversions i tabellen.
  • Om du har implementerat Ecommerce-spårning visas data i Monetization-rapporter.
  • Explore. Du kan till exempel inkludera mätvärdet Conversions i Exploration-rapporterna.

Kapitel IV: Rapporter i Google Analytics 4

Jag ville inte göra det här inlägget 20 000 ord långt, och därför delar jag i stället länkar till andra guider jag skapat som du kan läsa senare.

Jag har redan beskrivit flera ställen där du kan hitta dina eventdata i Google Analytics 4, men jag har fler resurser (videoklipp, blogginlägg) som kanske kan hjälpa dig ytterligare.

Så om du vill komma igång med rapporter i Google Analytics 4, behöver du inte leta längre än följande länkar:

Google Analytics 4 Nybörjarguide: Slutord

Google Analytics 4 är ett helt annorlunda verktyg jämfört med tidigare versioner av Google Analytics. Och det här blogginlägget visar att inlärningskurvan är brant.

Vi har bara skrapat på ytan av vad GA4 kan göra, och inlägget är redan närmare 9000 ord långt.

Om du vill lära dig mer om plattformen, håll ett öga på analyticsmania.com och min YouTube-kanal.

Om du vill spåra olika interaktioner och skicka dem till Google Analytics (eller ett annat analysverktyg du använder), är Google Tag Manager det bästa alternativet. Men även där är inlärningskurvan brant, om jag inte visar dig ett kortare och mer effektivt sätt.

Marknadsplan

Digital Plattform ger dig en interaktiv marknadsplan.

Med en realtidsuppdaterad och samlad bild, vet du alltid hur projekten går och hur kampanjerna utvecklas i förhållande till budget och utfall.

Med Digital Plattform kan du varje morgon slå upp din skärm och få en komplett bild av hur din marknadsplan presterar.

Marknadsteam

Skapa ett effektivt marknadsteam och utveckla samarbetet mellan medarbetare och byråer.

Den ger dig som marknadschef full kontroll över hela marknadsorganisationens arbete. I den interaktiva marknadsplanen följer du medarbetarnas arbete, externa leveranser, kostnader, tider och resultatet av satsningarna.

Produktion

Använd Digital Plattform för att på ett enkelt sätt, utan tekniska förkunskaper, producera attraktivt och målgruppsanpassat marknadsföringsmaterial.

I plattformen finns automatiseringsfunktioner som gör att du behöver minimal handpåläggning för att skapa effektiv kommunikation.