Sent 2020 döpte Google om sina app- och webbverktyg till Google Analytics 4 och tog därmed officiellt klivet ur beta, åtminstone enligt deras eget utsago. Detta innebär att standardegendomen (när du skapar den) från och med nu hör till GA4.
Google Analytics 4 är en helt omdesignad plattform jämfört med tidigare versioner: ett nytt gränssnitt, ny tag-mall i Google Tag Manager, ny datamodell, med mera. Detta leder till många frågor: Var börjar man? Hur ser det optimala upplägget ut?
Om du är osäker på var du ska börja har du kommit till rätt plats. I denna guide till Google Analytics 4 kommer jag nämligen att visa de exakta första stegen du bör ta, hur du skapar och planerar event att spåra, och ge dig den vägledning du behöver.
Ladda ner guiden till GA4
Vad kommer du att lära dig i det här blogginlägget?
Jag har delat in artikeln i 4 delar:- Hur du installerar Google Analytics 4 på rätt sätt
- Hur du spårar event i Google Analytics 4 (och var du hittar relaterade data)
- Hur du spårar konverteringar i Google Analytics 4 (och var du hittar relaterade data)
- Resurser om hur du skapar rapporter i Google Analytics 4
Kapitel I: Installera Google Analytics 4 med Google Tag Manager
I detta kapitel ska vi titta närmare på ett grundläggande (men avgörande) ämne – hur du installerar Google Analytics 4. Och vi ska göra installationen med Google Tag Manager. Såhär installerar du Google Analytics 4 med Google Tag Manager:- Skapa en ny GA4-egendom
- Skapa ett dataflöde
- Kopiera ditt så kallade Measurement-ID
- Skapa en Google Analytics 4 konfigurerings-tag
- Klistra in ditt Measurement-ID och sätt taggen till att aktivera på alla sidor
- Förhandsgranska/testa den nya taggen
- Publicera ändringarna i Google Tag Manager
#1.1. Om du använder den gamla versionen av GA
Vad händer om du redan använder Universal Analytics (den äldre versionen av GA) på din hemsida? Bör du slopa den helt och byta ut den mot Google Analytics 4? Eller bör du använda båda? För att svara på den frågan har jag skrivit ett blogginlägg (och filmat en videoguide) om ämnet. Kort sagt är chansen att Google Analytics 4 fortfarande inte är mogen nog att användas som en fristående plattform, om du läser detta i 2021 eller kanske till och med tidigt 2022. Därför bör du tills vidare använda båda verktygen (UA och GA4) samtidigt. Men om du läser detta sent 2022 eller ännu längre in i framtiden, räcker det troligtvis att helt byta till Google Analytics 4. Så, låt oss gå vidare till att lära oss hur du installerar Google Analytics 4 med Google Tag Manager.#1.2. Skapa en Google Analytics 4-egendom & ett dataflöde
Om du vill skapa en ny Google Analytics 4-egendom (och inte uppgradera till GA4), gå till Admin-panelen i Google Analytics (genom att klicka på Admin i det nedre vänstra hörnet) och klicka sedan (i Property-sektionen) på Create Property. Skriv sedan in namnet på din nya egendom. Det kan vara namnet på din hemsida, ditt företag, varumärke, eller något annat. Välj ditt företags land, tidszon för rapporter och den primära valutan som företaget handlar i. Klicka på Nästa och besvara frågorna, sedan på Create – din nya egendom är nu klar! Nästa steg är att ställa in ditt första dataflöde. Det är alltså en datakälla från vilken händelser skickas till din egendom i Google Analytics 4. Du kan ha flera datakällor inom en och samma egendom. Till exempel 3 hemsidor, 1 Android-app och 1 iOS-app. I de flesta fall när du spårar hemsidor räcker det med ett dataflöde för webben (även om du spårar flera hemsidor med flödet). I det här blogginlägget fokuserar jag på ett webbflöde. Välj det alternativet. Skriv sedan in URL:en för din hemsida (till exempel https://www.mywebsite.com). Notera att protokollet (https) redan är valt. Skriv sedan in namnet på din hemsida. När du skapar ett webbdataflöde i Google Analytics 4 har du möjligheten att aktivera/inaktivera Enhanced Measurement. Detta är ett verktyg designat att hjälpa marknadsförare få med så många event, alltså aktiviteter som besökare gör på din hemsida, som möjligt i sina rapporter utan att behöva samarbeta med utvecklare eller manuellt ställa in dem i Google Tag Manager. Som standard är denna funktion aktiverad och kommer automatiskt att spåra följande händelser:- Sidvisningar (eventnamn: page_view)
- Scroll (eventnamn: scroll)
- Klick på utgående länk (eventnamn: click med parametern outbound: true)
- Sidsökning (eventnamn: view_search_results)
- Videouppspelningar (event: video_start, video_progress, video_complete)
- Nerladdning av filer (eventnamn: file_download)
#1.3. Installera Google Analytics 4 med Google Tag Manager
När du skapar ett dataflöde (webb) ser du ett Measurement-ID. Kopiera det. Vi ska strax använda det i Google Tag Manager. Om du någonsin går vilse i GA4 och behöver besöka den här sidan igen kan du för övrigt gå till Admin > Data Streams där du kan välja ditt senast skapta dataflöde för att gå tillbaka till samma fönster som visas i bilderna ovan. Gå sedan till din Google Tag Manager-container (om du inte har jobbat med den tidigare hittar du en guide om hur du kommer igång här) > Tags > New och välj GA4-inställningar. I Measurement-ID-fältet skriver du in det ID-nummer du kopierade från GA4. Se till att “Send a page view event when this configuration loads” är aktiverat om du vill spåra sidvisningar automatiskt. Vanligtvis är det helt okej att ha denna inställning aktiverad, men i vissa situationer, till exempel på enstaka sidor, rekommenderas det att klicka ur sidvisningsboxen och i stället skapa en egen inställningstag. Du kan läsa mer om detta här. I Triggering-sektionen, välj alla sidor och ge sedan taggen ett namn, t.ex. GA4 – Pageview.#1.4. DebugView i Google Analytics 4
Kom alltid ihåg den här delen av guiden. Jag hänvisar till det som kallas för DebugView flera gånger i artikeln eftersom det är en avgörande funktion för att säkra att dina data skickas till Google Analytics 4 på rätt sätt. Aktivera GTM Preview Mode för att testa dina ändringar. Du gör detta genom att klicka på den stora PREVIEW-knappen längst upp till höger i GTM. När du har aktiverat detta förhandsläge bör du se den nya GA4-taggen bland de taggar som avfyrats. När du ändrar event är det dags att testa dem. Den primära funktionen för att felsöka GA4-data är alltså DebugView-sektionen. Du hittar den genom att gå till Configure > DebugView på vänster sida i GA4. Klicka på rutan. Troligtvis ser du ingen data (än). Det beror på att data i DebugView ENDAST syns när felsökningsläget i GA4 är aktiverat. Blanda inte ihop GTM Preview och Debug-läget. De är två olika saker. Det finns flera sätt att aktivera Debug-läget i GA4:- Aktivera GA Debugger Chrome-förlängningen
- ELLER skicka en debug_mode-parameter tillsammans med ett event
- ELLER aktivera Google Tag Managers Preview-läge på den sida du vill felsöka. För mig är detta det smidigaste sättet.
#1.5. Publicera dina ändringar i Google Tag Manager
När du har försäkrat dig om att data kommer in och visas på rätt sätt bör du skicka dina GA4-ändringar via GTM-containern för att publicera dem. Du gör detta genom at klicka på knappen ”Submit” i det övre högra hörnet och sedan slutföra de andra stegen som gränssnittet ber dig om. Därefter bör du börja se nya data som kommer in i realtidsrapporten.#1.6. Google Analytics 4-rapporter i realtid
Gå till Reports > Realtime i den vänstra menyn i Google Analytics 4. Det är här du ser data som kommer in i dina rapporter. Till skillnad från den tidigare versionen (Universal Analytics) ger den nya rapporten dig möjlighet att se data på en betydligt mer detaljerad nivå. Först ser du en karta och en rad kort med trafikkällor, de mest populära eventen och antalet användare de senaste 30 minuterna (Universal Analytics realtidsrapport visar antalet användare de senaste 5 minuterna). Du kan även granska varje individuell användare. Detta gör du genom att klicka på knappen View user snapshot längst upp till höger. Du ser då ett flöde över alla aktiviteter från den specifika användaren och kan klicka på dem (precis som i DebugView) för att granska detaljerna. Om du vill tittat på en annan användare/besökare, klicka på denna knapp: För att lämna Snapshot-vyn, klicka på Exit Snapshot-knappen i det översta högra hörnet.#1.7. Vanliga frågor och svar
Här kommer några extra frågor som du kan ha och som jag vill ta upp. Vad händer om jag redan har Universal Analytics installerat på min hemsida? Läs gärna mitt blogginlägg om hur du uppgraderar till Google Analytics 4. Men det korta svaret är att du kan ha båda versionerna av GA samtidigt. På sikt kan rekommendationen att ha båda versionerna komma att ändras. Vad händer om jag redan har en Google Analytics 4 spårningskod i hemsidans källkod? Jag rekommenderar starkt att implementera GA4 (eller annat JavaScript-baserat marknadsförings-/analysverktyg via Google Tag Manager på grund av den flexibilitet det ger. Klicka här för att lära dig mer om fördelarna med GTM. Den korta versionen är dock följande: din utvecklare bör ta bort den hårdkodade spårningskoden från hemsidan och du bör implementera Google Analytics 4 via Google Tag Manager. Min nybörjarkurs för Google Tag Manager täcker processen och ger dig råd om hur du migrerar hårdkodade verktyg till Google Tag Manager. Om jag redan har Universal Analytics som implementerats via Google Tag Manager, måste jag skapa en ny container för Google Analytics 4? Nej, du behöver inte skapa en ny GTM-container bara för Google Analytics 4. Använd din existerande Google Tag Manager-container även för nya GA-versioner. Google Analytics 4 kräver helt skilda GA-taggar, men de kan absolut existera tillsammans med Universal Analytics-taggar inom samma container. ====== När du har implementerat Google Analytics 4 på din hemsida är nästa steg att implementera event-spårningar. De är ryggraden inom GA. Varje interaktion som besökare på din hemsida gör och som du vill mäta är ett event. Och när vi går vidare till konverteringsspårning kommer du att lära dig att konverteringar inom GA4 bara är ett event med VIP-status.Kapitel II: Spåra event med Google Analytics 4
Efter att du har installerat GA4 är det dags att börja samla in data.- Det kan vara en bra idé att spara denna Google Analytics 4-guide som ett bokmärke. Vi har fortfarande mycket att gå igenom, och om du inte har tid just nu, kan du komma tillbaka när du vill.
#2.1. Säg farväl till Eventkategorier, Handlingar, och Etiketter
Jämfört med Universal Analytics, även kallat UA, (den tidigare versionen av Google Analytics) är datamodellen i Google Analytics 4 betydligt mer flexibel. Detta innebär att det finns färre restriktioner och obligatoriska fält/parametrar jämfört med UA. Den tydligaste skillnaden gällande event är de fyra parametrar som du kan skicka tillsammans med alla event till Universal Analytics (med undantag av egna/skräddarsydda dimensioner):- Eventkategori (obligatorisk)
- Eventhandling (obligatorisk)
- Eventetikett (frivillig)
- Eventvärde (frivillig)
- Eventnamn: begär demo
- Produktnamn: otrolig produkt
- Företagsstorlek: 99-250
- Bransch: internet och telekom
- Årsinkomst: 50-100M
#2.2. Fyra eventkategorier i Google Analytics 4
I GA4 kan event delas in i fyra kategorier:- Automatiskt insamlade event
- Enhanced Measurement-event
- Rekommenderade event
- Egna/skräddarsydda event
- Kolla om händelsen du vill spåra finns bland de automatiskt insamlade eventen
- Om inte, kolla om händelsen finns bland Enhanced Measurement-eventen (t.ex. scroll eller nerladdning av fil)
- Om inte, kolla rekommenderade event och deras namn
- Om ingen av ovanstående kategorier har ditt event, skapa ett eget event för den handling du vill åt
- Identifiera om ditt event spåras automatiskt
- Om inte, skapa en GA4 eventtag i Google Tag Manager
- Vid behov, inkludera även eventparametrar
- Granska de inkommande eventen i DebugView i GA4
- Registrera eventparametrar som egna (custom) dimensioner
- Publicera alla ändringar i Google Tag Manager
#2.2.1 Kategori #1. Automatiskt spårade event
Eftersom jag främst fokuserar på webbspårning gäller samma principer i denna guide. Det finns vissa event som GA4 spårar automatiskt. Du hittar en komplett lista här. På den listan finns både app- och webbevents. Faktum är att webblistan är något längre än jag hade förväntat mig. Enhanced Measurement-event är också listade där. Låt oss tillfälligt ignorera dem och enbart fokusera på de event som spåras automatiskt och som inte bör inkluderas i någon annan eventkategori. Listan över webbevent inkluderar:- first_visit. Den första gången en besökare är på en hemsida eller öppnar en app.
- session_start. När en användare använder appen eller hemsidan och startar en ny session.
- user_engagement. Det här eventet skickas 10 sekunder efter att besökaren har varit på en sida. Det kan dock även avfyras periodvis medan appen är i förgrunden. Du kan lära dig mer om detta här.
#2.2.2 Kategori #2. Enhanced Measurement
När du konfigurerar en webbdataström i Google Analytics 4 finns möjligheten att använda den så kallade Enhanced Measurement-funktionen. Den är skapad för att hjälpa marknadsförare att få med så många event i en rapport som möjligt utan att behöva ta hjälp av utvecklare eller göra inställningar i Google Tag Manager. Om du går till Admin > Data Streams > och väljer dataströmmen dyker följande fönster upp där du ser en sektion som kallas Enhanced Measurement. Som standard är denna funktion aktiverad och kommer automatiskt att spåra följande händelser:- Sidvisning (eventnamn: page_view)
- Scroll (eventnamn: scroll)
- Klick på utgående länk (eventnamn: click med parametern outbound: true)
- Sidsökning (eventnamn: view_search_results)
- Youtube Video-visning (event: video_start, video_progress, video_complete)
- Filnerladdning (eventnamn: file_download)
#2.2.3 Kategori #3. Rekommenderade event
Som tidigare nämnt bör du först kolla automatiskt spårade event när du väljer namn (och parametrar) för ditt event. Det kan hända att den interaktion du vill spåra redan spåras automatiskt. Kolla sedan Enhanced Measurement-eventen. Om den interaktion du vill spåra inte finns med där heller, gå igenom rekommenderade event. Google har publicerat flera sidor för olika branscher:- Generiska (för alla egendomar)
- Retail/E-handel
- Jobb, utbildning, fastigheter
- Resor
- Spel
#2.2.4 Kategori #4. Egna event
Slutligen har vi kommit till den sista eventkategorin i Google Analytics 4. Om du vill skicka ett event som inte finns med bland de som spåras automatiskt, (bland Enhanced Measurement-eventen eller bland rekommenderade event), kan du skapa dina egna. Konfigureringen av egna event är lik den för rekommenderade event. Den enda skillnaden är att du själv måste hitta på dina eventnamn. Till exempel, om du vill spåra när ett formulär skickas kan namnet på eventet vara ett av följande:- form_submission
- contact_form
- contact_form_submission
2.2.4.1. Exempel på spårning av ett eget event i Google Analytics 4
OBS! De förhållanden som triggar klick på menyer skiljer sig mellan olika hemsidor (på grund av olika klickklasser, ID:n, osv). Gör ditt bästa för att tillämpa detta exempel. På en demosajt har jag flera olika menylänkar som jag vill spåra. Först måste jag skapa rätt förhållanden som särskiljer ett klick på en meny från ett vanligt klick. Aktivera Preview-läget i Google Tag Manager och testa att klicka på valfri menyknapp på din hemsida. När du klickar på menyn första gången bör du se Link Click-eventet på vänstra sida i förhandsgranskningen. Om du inte ser denna interaktion bör du:- Ha minst en ”Just Links” GTM-trigger aktiverad på sidan, eller
- Ha aktiverat spårning av ”File Download” eller ”Outbound Links” i Enhanced Measurement-inställningarna
- menu_click
- menu
- menu_item_click
- menu click
- osv.
2.2.4.2. Viktigt: Registrera egna definitioner
Detta gäller alla eventparametrar som du skickar till Google Analytics 4. Om du vill se/använda dem i funktioner som Funnel Exploration eller Free Form, i standardrapporter, med mera, måste du registrera parametrarna i GA. I Google Analytics 4, gå till Configure > Custom Definitions. Eftersom vi skickade 2 egna parametrar med Menu Link Click måste vi registrera båda två här. Klicka på knappen Create Custom Dimensions och skriv sedan in:- Namnet på parametern. Du kan skriva precis vad du vill. Det anger bara vad det kommer att stå i rapporten. Du kan till exempel använda “menu_item_url”, “Menu item URL”, eller något annat.
- Eftersom vi bara vill inkludera den här parametern i ett event (och inte alla event kopplade till samma användare), måste vi välja Event.
- Eventparameter. Här skriver du in namnet på exakt samma sätt som du gjorde i GTM-taggen. Om parameternamnet är menu_item_url måste du skriva in det på exakt samma sätt här. Och oroa dig inte om auto-complete-funktionen i det här fältet inte visar din parameter än. Skriv bara in den och spara dimensionen.
#2.3. Testa dina event i GA4
När du har ställt in dina event är det dags att testa dem. Den primära funktionen för debugging av GA4-data är DebugView-sektionen. Du hittar den genom att gå till Configure > DebugView på vänstra sidan i GA4. Klicka. När du börjar se data i DebugView kan det se ut såhär: Olika interaktioner (event) markeras med blå ikoner, konverteringar med gröna. Du kan ignorera det faktum att jag behandlar menu_click-event som konverteringar. Det är bara för att demonstrera ikonerna. Om du klickar på en händelse ser du parametrarna som skickades tillsammans med eventet. Klicka på en parameter för att se dess värde. När du har försäkrat dig om att data kommer in och visas på rätt sätt bör du skicka dina GA4-ändringar till GTM-containern och publicera dem. Du gör detta genom att klicka på SUBMIT-knappen längst upp i högra hörnet och sedan slutföra alla stegen. Nu kommer du snart att se nya data i realtid i rapporterna. Hänvisa till kapitel #1.6 i den här artikeln för att lära dig mer om realtidsrapporter.#2.4. Var hittar jag eventdata i GA4-rapporter?
Här är några av de rapporter där du hittar data:- Configure > Events (Detta visar bara en lista över event och deras mätvärden. Inget speciellt med andra ord.)
- Reports > Engagement > Events
- Explore (även kallat Exploration Reports)
#2.5. Så planerar du dina event i GA4
OBS! Detta kapitel är bara en överblick över hur du bör planera dina event. För planering är ett kalkylblad din bästa vän.- Gör en lista på alla event du vill spåra.
- Kolla sedan om de finns med i kategorierna: automatiskt spårade, Enhanced Measurement, eller rekommenderade.
- Om ja, klicka på dem och deras parametrar (dimensioner). Om inte, hitta på dina egna värden. Kom bara ihåg att det finns begränsningar på längden.
- Om du har en väldigt lång lista över eventnamn, var uppmärksam på en annan begränsning. Du kan för närvarande ha max 500 unika event per egendom. Om du ligger nära den gränsen i ditt kalkylblad kan du försöka kombinera vissa event under ett och samma eventnamn och introducera ytterligare en egendom ((du kan för tillfället ha max 50 registrerade egna textparametrar (dimensioner) och 50 numeriska parametrar (metrics/värden). Mer om registrerade egendomar senare i den här artikeln)).
- Det första är listan över event och vilka parametrar du vill spåra med dem
- Det andra är en lista över parametrar och deras beskrivningar
- I kolumn B kan du beskriva ett event i klartext
- I kolumn A skriver du in namnet på eventet som du kommer att använda i Google Analytics 4. Du bör välja namn baserat på den tidigare nämnda processen: kolla de automatiskt spårade eventen, Enhanced Measurement och rekommenderade event. Om inga av de existerande eventen matchar det du behöver, ange ett eget namn. Att använda följande namngivningsprincip gör att det ser rent och snyggt ut: event_name (allt med små bokstäver och understreck mellan ord). Eventnamn som ”Skickade Formulär” funkar också, men med små bokstäver och understreck ser det bättre ut (jag tror att termen snake-case kan användas här).
- Kolumn C är för typ (Automatisk, Enhanced Measurement, Rekommenderad eller Egen).
- Kolumn D är för parametrar som du vill spåra med specifika event. Jag har inte inkluderat standardparametrarna som spåras automatiskt med varje event: language, page_location, page_referrer, page_title, screen_resolution.
- Kolumn A är för parameternamnet
- Kolumn B är för plattformen. Om du bara jobbar med en hemsida kan du ta bort den här kolumnen.
- Kolumn C är typen (Inbyggd, Rekommenderad eller Egen). Inbyggd innebär att automatiskt spårade event eller Enhanced Measurement används. Rekommenderade parametrar är för rekommenderade event. Egna parametrar är för dina egna unika event.
- Kolumn D är för beskrivningen (i klartext).
#2.6. Eventbegränsningar i Google Analytics 4
En annan sak att komma ihåg är att det finns vissa begränsningar (varav vissa har försvunnit, åtminstone tillfälligt). Jag rekommenderar alltid att du hänvisar till den här sidan när det gäller begränsningar. Här är några av de saker du måste komma ihåg:- Det finns ingen gräns för hur många event du kan ha totalt (åtminstone än så länge). I Universal Analytics (gratis konto) var maxgränsen per egendom 10 miljoner. Ingen sådan gräns finns i Google Analytics 4, men man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.
- Du kan ha upp till 500 unika eventnamn per egendom (Enhanced Measurement-event ej inräknade). Så om du har ett event som kallas login och ett som kallas Login, räknas de som två separata eventnamn.
- Du kan ha upp till 50 registrerade egna dimensioner och 50 registrerade egna mätvärden per egendom. Nyckelordet här är registrerade. Du måste gå till Configure > Custom definitions och konfigurera dem där. Om du skickar fler egna parametrar som inte är registrerade, kan du överstiga gränsen.
- Du kan skicka upp till 25 parametrar per event.
- Det finns gränser för hur långa namn på event och parametrar kan vara, 40 tecken vardera.
Kapitel III: Spåra konverteringar med Google Analytics 4
Alla är inte lika. En del event är viktigare för ett företag än andra. Låt mig presentrera: Konverteringar.#3.1. Vad är en konvertering?
Jag förstår att en del av mina läsare av det här inlägget är helt nya inom webbanalys och konceptet konverteringar, eller ordet ”conversions” som vi ofta ser på engelska. Om du är en av dem kommer här en snabbintroduktion. Om du redan vet vad konverteringar är, kan du gå direkt till nästa avsnitt. En konvertering är en viktig interaktion som du vill att dina besökare/användare ska genomföra. Konverteringar kan delas in i micro- och makrokonverteringar. Exempel på en microkonvertering kan vara prenumerationen på ett nyhetsbrev, nerladdningen av en fil, osv. Microkonverteringar beskrivs oftast som konverteringar som tar besökaren/användaren ett steg närmare en större konvertering (macro). Makrokonverteringar är de viktigaste interaktionerna, som till exempel ett köp av en produkt. Genom att spåra konverteringar får du en bättre bild av vad som fungerar för ditt företag och vad som inte gör det. Du kan till exempel segmentera alla dina användare som har gjort ett köp och försöka förstå vad som har fungerat för dem, vilka deras beteendemönster är, osv. Konverteringar används även för att mäta hur effektiva marknadsföringskampanjer är och skapa underlag för att omdistribuera marknadsföringsbudgeten. Förhoppningsvis har den här superkorta introduktionen gett dig en bättre bild av vad konceptet innebär. Nu ska vi lära oss hur man faktiskt spårar konverteringar i Google Analytics 4.#3.2. Hejdå mål, hej konverteringar!
Ni som redan har jobbat med tidigare versioner av Google Analytics, till exempel Universal Analytics, känner till termen ”Google Analytics Goals”. Det är helt enkelt vad GA förr kallade konverteringar. Om du vill behandla en sidvisning av en orderbekräftelse som en konvertering, kan du skapa ett destinationsmål. Du kan även skapa andra Google Analytics-mål, som till exempel:- Baseras på en händelse och dess parametrar, eller
- Baseras på hur länge en session pågår (om en besökare stannar mer än X minuter på hemsidan), eller
- Baseras på antalet sidvisningar per session.
- Sättet vi konfigurerar dem på
- Den sorts konverteringar som finns (inga fler destinationer, sessionstider eller sidvisningsmål som är redo att använda direkt från start)
#3.3. Fördefinierade konverteringar
Det finns ett antal fördefinierade konverteringar som du inte kan inaktivera:- first_open (gäller mobilappar)
- app_store_subscription_convert (gäller mobilappar)
- app_store_subscription_renew (gäller mobilappar)
- in_app_purchase (gäller mobilappar)
- purchase (gäller hemsidor och mobilappar)
#3.4. Konverteringar som kan aktiveras
Om du vill markera ett event som en konvertering, är allt du behöver göra att gå till Configure > Events (i vänstra menyn) och klicka på reglaget intill det event som är viktigt för ditt företag. Om du till exempel vill ha ett event som kallas ebook_downloaded, kan du klicka på växelknappen för att omvandla eventet till en konvertering. (Notera: detta gäller bara nya data. Tidigare insamlade event räknas inte som konverteringar retroaktivt.) Alternativt kan du gå till Configure > Conversions (i vänstra menyn) och sedan klicka på New conversion event och skriva in namnet på eventet, till exempel ebook_downloaded. Det är ingen skillnad på att skriva in namnet manuellt och att klicka på regleringsknappen i listan via Configure > Events – förutom att du, om du använder knappen, måste vänta ett tag tills eventet i fråga dyker upp på listan. När du är klar, vänta i upp till 24 timmar innan du börjar se konverteringsdata i listan över alla konverteringar. Om du vill lära dig mer om andra platser där konverteringsdata finns tillgängligt i Google Analytics 4, gå till kapitel #3.8.#3.5. Skapa event och markera dem som konverteringar
Jag slår vad om att en del av er läsare har en fråga nu: Vad händer om du inte vill markera ALLA event (med ett specifikt namn) som konverteringar? Exempel: Du har en ”Tack”-sida som besökare skickas till när de börjar prenumerera på ett nyhetsbrev. Vi kan säga att adressen är https://www.mywebsite.com/thank-you/. Om du markerar page_view-eventet som en konvertering, räknas ALLA sidvisningar som en konvertering. Hur kan vi skilja de sidvisningar som sker endast på /thank-you/-sidan från andra sidvisningar? Du kan antingen skicka ett dedikerat event (med ett annat namn) från Google Tag Manager/Gtag.js, eller så kan du klicka på Create Event i GA4 för att skapa ett nytt event. Denna funktion later dig skapa ett nytt event baserat på inkommande event. På sidan Configure > Events klickar du på Create Event och sedan på Create. Du behöver nu skriva in namnet på ditt nya egna event. Du kan återigen använda vilket namn du vill, se bara till att det tydligt förmedlar vad som menas. thankyou_page_visit kan vara ett bra alternativ. I sektionen Matching Conditions måste vi nu berätta för GA4 vilken sorts event vi söker. När eventet i fråga hittas, bör även vår thankyou_page_visit skapas. I mitt fall behöver jag skriva in följande förhållanden:- event_name är lika med page_view
- page_location innehåller /thank-you/
#3.6. Eller testa att skapa ett bättre namnsystem
Det här är egentligen en fortsättning på föregående kapitel. Om vi talar om event som du skickar från hemsidans kod eller från Google Tag Manager till GA4 kan du planera för namnbruket på ett bättre sätt och skapa mer distinkta event. Tänk dig att du spårar olika formulär med eventet form_submission, men att du bara vill se en viss typ av formulär som en konvertering. Om vi säger att du spårar användningen av ett kontaktformulär, sökformulär och registreringsformulär kanske du bara vill att registreringsformuläret ska ses som en konvertering. I så fall kan du spåra 3 separata event:- contact_form_submission
- search_form_submission
- sign_up
#3.7. Kolla data i Google Analytics DebugView
När du har angett dina konverteringar är det dags att testa dem. Den primära funktionen för detta i GA4 är som bekant DebugView-sektionen. Du hittar den i det nedre vänstra hörnet i GA4. Om du behöver en påminnelse om hur DebugView fungerar, läs gärna kapitel #1.4 igen. Event markeras med blå ikoner, konverteringar med gröna. Om du klickar på ett event ser du de parametrar som skickats tillsammans med eventet. Klicka på en parameter för att se dess värde. När du har försäkrat dig om att data kommer in på rätt sätt och visas som den ska skickar du dina GA4-ändringar till GTM-containern och publicerar den.#3.8. Var hittar jag konverteringsdata i GA4-rapporter?
- Configure > Conversions i vänstra sidomenyn. Detta är en form av överblick över alla event som du har markerat som konverteringar.
- Acquisition > Traffic Acquisition där du hittar kolumnen Conversions i tabellen.
- Om du har implementerat Ecommerce-spårning visas data i Monetization-rapporter.
- Explore. Du kan till exempel inkludera mätvärdet Conversions i Exploration-rapporterna.
Kapitel IV: Rapporter i Google Analytics 4
Jag ville inte göra det här inlägget 20 000 ord långt, och därför delar jag i stället länkar till andra guider jag skapat som du kan läsa senare. Jag har redan beskrivit flera ställen där du kan hitta dina eventdata i Google Analytics 4, men jag har fler resurser (videoklipp, blogginlägg) som kanske kan hjälpa dig ytterligare. Så om du vill komma igång med rapporter i Google Analytics 4, behöver du inte leta längre än följande länkar:- Så spårar och rapporterar du om sidsökningar i GA4
- Free Form-rapporter i GA4 (tidigare Explorations)
- Så spårar och rapporterar du om scrollevent i GA4
- Så rapporterar du om utgående länkklick i GA4
- Funnel Exploration-rapporter
- Path Exploration-rapporter